Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lomeanor
Dringend dat probleem aanpakken dan. Het kan niet zijn dat de Vlaamse democratie gegijzeld wordt door Brussel. Brussel had nooit een appart gewest mogen geweest zijn.
|
Maar hoe? Eigenlijk is het bizar, officieel is in België iedereen gewoon Belg, er zijn geen subnationaliteiten. Toch bestaat er het concept van een "Franstalige partij" en een "Nederlandstalige partij". Wie op een Nederlandstalige partij stemt voor de regionale Brusselse verkiezingen, kan ook stemmen voor de Vlaamse Raad, voor zover ik het systeem zie, want ik woon niet in Brussel. Dat "Nederlandstalig" zijn van de partij hangt dan af van identiteitskaarten en handtekeningen en dergelijke.
De Franstaligen in Brussel verkiezen hun vertegenwoordigers in de Franse Gemeenschap niet zelf, dat doen de "Franstalige vertegenwoordigers" in het Brussels parlement.
De vraag is nu, wat stel jij voor? Even meegaand in jouw redenering : Brussel komt bij Vlaanderen. We zouden kunnen het systeem dan omdraaien, wie op een Franstalige lijst, kan voor de Franse Gemeenschap een vertegenwoordiger kiezen. Maar... dan blijft het probleem van "gijzeling" bestaan.
De meest praktische oplossing (als we bedanken hoe klein de verhouding van vlamingen in brussel en vlamingen in het totaal is)is het opheffen van de invloed van de Brusselse Vlamingen op het Vlaams parlement. Maar ik denk niet dat de meeste vlaamsnationalisten dat een optie zullen vinden.