Los bericht bekijken
Oud 16 mei 2007, 07:42   #1
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard 'Vakbonden moeten mee werklozen activeren'

Premier Verhofstadt heeft plan om sociale vrede te behouden

‘Vakbonden moeten mee werklozen activeren'

Voor het einde van het jaar moeten regering, werkgevers en vakbonden een nieuw sociaal contract opstellen. ‘Dankzij de sociale vrede hebben we de afgelopen vier jaar goede resultaten geboekt’, zegt premier Guy Verhofstadt (Open VLD).

In zijn eerste burgermanifesten foeterde Guy Verhofstadt tegen de macht van de vakbonden. Vandaag is hij veel milder. Aan de vooravond van Rerum Novarum, het feest van de christelijke arbeidersbeweging, bepleit hij een nieuw sociaal contract dat voor de volgende regeerperiode opnieuw een gunstig klimaat moet scheppen. ‘Vorig jaar bedroeg de economische groei 3,1 procent. Dit jaar komen we ook in de buurt van de drie procent. Er komen jaarlijks 40 tot 50.000 jobs bij. De werkzaamheidsgraad is gestegen van minder dan 60 procent naar 62,5 procent.’

‘Maar bovenal hebben we twee interprofessionele akkoorden afgesloten en het Generatiepact, al was dat laatste wat moeilijker. De sociale partners hebben dus mee voor het stabiele klimaat gezorgd. Daarom bepleit ik opnieuw een sociaal contract. Ik heb daarvoor tien thema’s opgelijst, zonder dat ik daarom voor alles een concrete oplossing heb.’

Uw eerste punt is opnieuw een lastenverlaging.

‘We willen een bijkomende lastenverlaging voor alle lonen beneden de 4.000 euro bruto per maand. Voor minimumlonen wil ik het percentage sociale bijdragen verlagen tot nul procent. Ik wil wel de extra vermindering van lasten behouden voor ouderen, ploegen- en nachtarbeid, kenniswerkers en onderzoekers. We willen het voor een werkgever interessanter maken een lichte loonsverhoging te geven zonder dat hij daardoor te veel van zijn lastenverlaging kwijtspeelt.’

Hoe gaat u die nieuwe lastenverlaging financieren?

‘Door gewoon alles te gebruiken wat vandaag al bestaat. We hebben de afgelopen jaren veel vereenvoudigd, maar toch bestaan er 98 verschillende systemen van loonlastverlaging. Ik wil het geld daarvoor efficiënter inzetten door het systeem drastisch te vereenvoudigen.’ U wil het activeringsbeleid verscherpen en de vakbonden een nieuwe rol geven.

‘Vandaag vernamen we nog dat door een simpele aaneenschakeling van databanken de sociale fraude met werkloosheidsuitkeringen strakker wordt aangepakt (De RVA heeft 22.000 sancties uitgevaardigd, de helft meer dan het jaar voordien, red.). Waarom niet de vakbonden geleidelijk omschakelen van loutere uitbetalingsinstellingen van werkloosheidsuitkeringen naar organisaties die mee verantwoordelijk zijn voor het activeren van werklozen?’

De bonden zullen zeggen: Verhofstadt probeert op slinkse wijze onze bevoegdheid tot uitbetaling van het stempelgeld af te pakken?

‘Ik zeg niet dat die uitbetalingsbevoegdheid zomaar verdwijnt. Maar wij evolueren van een papieren naar een elekronisch betalingsverkeer, zodat tijd en middelen vrijkomen om de bonden geleidelijk in te schakelen in de activering van werklozen.’

Daarvoor hebt u toch de VDAB?

‘De vakbonden kunnen meehelpen. Ik wil hen een rol geven, zonder dat ze er financieel aan verliezen. Voor de overheid is het toch beter dat ze een werkloze activeren dan alleen maar op te treden als een uitbetalingsinstelling?’

U bepleit ook het verhogen van informatie en raadpleging in kmo’s. Maar een vakbondsvertegenwoordiging ziet u niet zitten.

‘We moeten in ieder geval een oplossing vinden die niet leidt tot een verhoging van het aantal beschermde werknemersvertegenwoordigers, want voor kmo’s zou dat een verzwaring betekenen.
We moeten de betrokkenheid van het personeel verhogen, zonder dat het aantal beschermde werknemers toeneemt.’

U blijkt uiteindelijk wel een voorstander van de regionalisering van het arbeidsbeleid?

‘Een grotere soepelheid, waarbij je rekening kan houden met de plaatselijke arbeidssituatie, kan de bonus betekenen van een regionalisering. Maar we mogen het interprofessioneel sociaal overleg niet overboord gooien.’

Met dit plan wil u bewijzen dat Open VLD wel een sociale reflex heeft?

‘Met de sociale partners hebben we de voorbije jaren goed werk geleverd. Dit plan dient om de sociale vrede te behouden die we nodig hebben voor een goeie economische groei en bijkomende banen.’

Aan de vooravond van Rerum Novarum wil u CD&V de wind uit de zeilen nemen?

‘Neen. Ik heb de jongste jaren een goede ervaring met de christelijke arbeidersbeweging, die een heel correcte gesprekspartner was. Ik wil dat de volgende vier jaar zo houden.’

Deze nota verschilt wel drastisch van uw eerste burgermanifesten, toen u bijzonder kritisch was voor de vakbonden.

‘Ik geef toe dat u acht jaar geleden van mij zo geen tekst moest verwachten. Maar een mens leert uit zijn ervaringen. Onze tweede regering had een veel sterker overleg met de bonden. Vroeger was ik kritisch omdat de vakbonden zich te veel vermengden met de politiek. Vandaag is dat anders: ik heb gevoeld dat ze veel onafhankelijker staan tegenover de politiek.’

Bron

Persoonlijk vind ik dit een zeer goed plan, omdat het ondermeer eindelijk van onze vakbonden moderne organisaties kan maken... Maar die bonden kennende zullen deze dat niet zomaar slikken... Ze leven immers nog in de tijd van een kleine eeuw geleden...

Spijtig dat bij zeer veel mensen de geloofwaardigheid van VHS praktisch nul is geworden...
Chipie is offline   Met citaat antwoorden