Discussie: allochtonen & quota
Los bericht bekijken
Oud 17 mei 2007, 00:35   #36
Brandaan
Minister
 
Brandaan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 december 2005
Locatie: Delft
Berichten: 3.739
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Brandaan Bekijk bericht
Beste,

Als een bedrijf dit consequent doet; Ja, dan is er sprake van discriminatie. In losse gevallen kan men daar mijns inziens nooit goed over oordelen.


U weet dat uw redenatie hier ook voor uitsluiting zorgt?

Ik zal het toelichten: Een bedrijf zal in de eerste plaats natuurlijk de meest competente mensen aannemen (autochtoon of allochtoon), daarna zal men voor de kandidaat van een redelijk niveau kiezen. Hier zal men al de afweging kunnen maken om eerder de allochtoon dan de autochtoon aan te nemen, aangezien de kandidaten uit deze groep meestal dicht bij elkaar liggen. Tot zover geen probleem, er is weliswaar een lichte discriminatie tov van de autochtoon, maar de afgewezen kandidaten vinden wel ergens anders een job, er is dus niemand echt schade berokent.

Maar dan komen we bij de laatste groep aan, de kandidaten die de werkgever liever niet aan zou nemen of enkel voor simpele jobs. In deze groep zitten verhoudingsgewijs meer allochtonen (gem. slechtere opleiding en taalachterstanden), maar er zitten ook nog een behoorlijk aantal autochtonen in deze groep. De werkgever zal voor deze groep snel overwegen om toch maar de allochtoon aan te nemen om zijn quota te halen. (ik weet het, het zijn misschien geen echte quota's, maar in de praktijk zal er zeer zeker naar gekeken worden.) Nu gebeurd dit niet eenmaal, nee bijna elke werkgever zal zo redeneren, men wil immers niet beschuldigd worden van discriminatie. Zo'n beschuldiging is immers verschrikkelijke reclame en daardoor verliest men een groot deel van de omzet. Door deze zelfbescherming van de werkgever ontstaat er een grote groep autochtonen die kansloos zijn op de arbeidsmarkt.

Uw redenatie gaat er vanuit dat de autochtone man 1 groep vormt en dat het niet uitmaakt als deze groep licht benadeeld wordt. Deze benadeling zal echter geheel op het bordje geschoven worden van de zwakkere leden van deze groep, zoals ik hierboven heb uitgelegd.


Dit alles is geen speculatie van mijn zijde, ik heb het zelf al eens zien gebeuren. Als geboren Zuid-Afrikaan heb ik gezien hoe de post-apartheid regering er voor heeft gekozen om diverse quota-systemen in te voeren om de ongelijkheid recht te trekken. Tot dusver heeft dit geen enkel positief effect opgeleverd, het heeft er echter wel voor gezorgd dat jonge slechtgeschoolde blanken nooit aan een job kunnen komen en de werkloosheid in deze groep is dan ook gigantisch. Het feit dat een deel van deze jongeren slechtgeschoold is door quota-systemen in het onderwijsstelsel maakt alles nog veel dubieuzer, maar dit geheel terzijde.
Ik vind het nog steeds jammer dat hier geen reactie meer op is gekomen.
__________________
--------------
Brandaan is offline