Los bericht bekijken
Oud 18 mei 2007, 00:09   #16
Judokus
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 7 juni 2006
Berichten: 2.232
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Met dergelijke psychopaten gaat hij natuurlijk praten. Maar de volgelingen van de bevrijdingstheologie blijft hij vervolgen.
Voor mij is het dan wel duidelijk: diene Ratz heeft niks, noppes, nougabollen te maken met het katholieke geloof!
Tijdens het pontificaat van Karol Wojtila, Johannes Paulus II, was het kardinaal Joseph Ratzinger die als prefect van de Congregatie voor de Geloofsleer, een ware campagne tegen de bevrijdingstheologie voerde. Ratzinger, nu paus Benedictus XVI, stuurde in februari 1983 een brief naar de Peruaanse bisschoppen waarin hij bekendmaakte dat Gustavo Gutiérrez, de grondlegger van de Latijns-Amerikaanse bevrijdingstheologie, in zijn werk op acht punten dwaalde:

1) marxistische geschiedenisopvatting
2) selectieve Bijbellezing
3) visie op Heilige Geest als zijnde gescheiden van traditie en ambt
4) klassenbepaalde theologie
5) streven naar Rijk Gods door klassenstrijd, ook binnen de Kerk
6) wijziging van de Kerk in een partizanenbeweging
7) veronachtzaming van de Zaligsprekingen
8) marxistische verdraaiing van het Evangelie.

Vaticaanse instructie
In augustus 1984 vaardigde Ratzinger het document Instructie met betrekking tot bepaalde aspecten van de bevrijdingstheologie uit. Het begint aldus: “Het Evangelie van Jezus Christus is een boodschap van vrijheid een kracht van bevrijding”. In dit document worden sommige onderdelen van de bevrijdingstheologie onderschreven. Inderdaad, zegt Ratzinger, moet de Kerk zich inspannen om de bevrijding van de mens op ieder denkbaar gebied te bespoedigen. Echte bevrijding heeft de mens echter niet zelf in de hand, omdat die van God komt, bemiddeld door Christus.

Bezwaren tegen Marx
Veel bevrijdingstheologen maakten gebruik van de filosofie van Marx als wijsgerig fundament voor hun theologie, zoals Thomas van Aquino dat had gedaan met Plato en Aristoteles. In een in 2000 geschreven voorwoord van zijn boek Einführung in das Christentum (1968) geeft Joseph Ratzinger de reden aan waarom het bezwaarlijk en zelfs gevaarlijk is om Marx als wegwijzer te nemen. De filosofie van Marx is volgens hem een praktijk die waarheid wil verschaffen en geen leer die vanuit de waarheid denkt.

Jezus als belichaming van onderdrukten
“Wie Marx tot filosoof van de theologie maakt neemt het primaat over van het politieke en de economie, die nu de eigenlijke heilsmachten zijn: de verlossing van de mens gebeurt volgens die opvatting door de politiek en de economie, waarin de gedaante van de toekomst wordt bepaald. Dit primaat van de praktijk en de politiek betekende vooral dat God niet als ‘praktisch’ te classificeren is”, aldus Marx. “De rede van God behoort volgens deze opvatting noch tot het terrein van het praktische, noch tot dat van de realiteit. Die moest worden verschoven totdat het belangrijkste zou zijn gebeurd. Bleef over de persoon van Jezus, die nu evenwel niet meer als de Christus werd gezien, maar als de belichaming van alle lijdenden en onderdrukten en als hun stem tot de ommekeer, tot de grote verandering oproept.”
__________________
pAx Et BoNuM
Judokus is offline   Met citaat antwoorden