Los bericht bekijken
Oud 18 mei 2007, 01:40   #189
Andy
Minister-President

Andy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Online
Zouden de fans van Groen! de gevolgen inschatten van de boodschap die deze affiche uitstraalt : Antwerpen is dar al islam gebied !
Zouden de fans van Groen! doorhebben hoe incompatibel het religieus gedachtegoed achter die hoofddoek is met hun standpunten over homosexualiteit, gelijkwaardigheid man en vrouw, zelfbeschikkingsrecht, etc. ?
Hoewel ik geen fan ben van Groen! wil ik deze populistische retoriek van je wel eventjes doorprikken, al was het maar om dit citaat geen honderdvijftig keer meer terug te vinden in deze thread.

Om te beginnen kan een stuk kleding, en zeker de hoofddoek, niet gelijkgesteld worden aan één enkele (en volgens u homogene) ideologie. Immers, voor jou impliceert een uiting van het moslimzijn onmiddellijk het afwijzen van homoseksualiteit, de gelijkwaardigheid van man en vrouw en het zelfbeschikkingsrecht. In wat volgt spits ik mij toe op het voorbeeld van de gelijkwaardigheid van man en vrouw, als tegengesteld aan een vermeende onderdrukking. Vanzelfsprekend gaat het ballonnetje ook voor de andere aspecten op.

1. Niet alle moslima's die een hoofddoek dragen (of alle moslims die hun vrouw liever een hoofddoek zien dragen) zien dit per definitie als het symbool van een of andere onderdrukking. Indien dit immers wel het geval zou zijn, hoe komt het dan dat je (zeker in het Antwerpse) talrijke fel gekleurde hoofddoeken zit, met trendy patronen? Deze bewijzen voor mij althans dat minstens een deel van de moslima's een hoofddoek draagt uit modieuze overwegingen. Geef nu zelf toe, sommige moslima's zien er wellicht beter uit met dan zonder hoofddoek.

2. Een tweede alternatieve reden waarom mensen een hoofddoek zouden kunnen dragen is pure gemakzucht. Wanneer je haar niet meer beoordeeld wordt door o.m. machojongeren, het moet een verademing zijn voor sommigen vrouwen. Vergelijk in dit geval de hoofddoek met cosmetische producten, incluis lippenstift, bedoeld om mensen er niet alleen beter te laten uitzien, maar ook om de minder volmaakte kantjes weg te stoppen.

3. Een derde alternatieve reden is een vorm van oprechte overtuiging van de moslima, waarbij de hoofddoek symbool staat voor de persoonlijke relatie tussen Allah en de moslima. Dat zo'n opvattingen direct en indirect worden aangeleerd, zoals iemand anders in deze thread reeds opmerkte is correct. Maar uiteindelijk wordt zowat elk menselijk gedrag aangeleerd. No big deal. Dat je het zonder meer hebt over indoctrinatie van jonge vrouwen lijkt me nogal ver gezocht. De meeste moslima's dragen hun hoofddoek pas wanneer ze zichzelf daar klaar voor voelen, abstractie makend van de kinderjaren van sommigen onder hen. Een half jaar terug op Koppen of Terzake of zo nog gezien hoe binnenin hetzelfde gezin de ene zus wel een hoofddoek droeg uit overtuiging en de andere niet. Dit kan dus onmogelijk aan de sociale druk van thuis uit liggen.

4. Daarnaast zal er ongetwijfeld (een vermoedelijk beperkte) minderheid zijn onder de hoofddoekdragende moslima's die een hoofddoek dragen als een teken van protest tegen de haat van sommigen tav hoofddoeken, of om bepaalde topics op een agenda te plaatsen. Van concrete voorbeelden heb ik geen weet, maar het lijkt met zeker realistisch.

Dus Online: er zijn echt nog wel andere redenen te bedenken waarom islamitische vrouwen een hoofddoek dragen dan 'onderdrukking' door de echtgenoot. Dat deze campagne van Groen! een vermeende onderdrukking legitimeert is dan ook onzin, aangezien de hoofddoek niet rechtstreeks in verband gebracht kan worden met zo'n onderdrukking. De hoofddoek kan echter wel geassocieerd worden met het verbod daarop (in scholen, aan de Antwerpse loketten). Zowat elke discussie over de hoofddoek komt tot stand bij een verbod errop, hetzij van een wetgevende instantie (cfr. Antwerpse loketten), hetzij van de privé (scholen in het Antwerpse), hetzij van particulieren (Remmery, uitspraken van Dewinter). Als Groen! tegen dit verbod pleit, lijkt het me evident dat zij vanuit een oprechte bekommernis om de hoofddoekdragende moslima's of vanuit plat populisme naar dezelfde doelgroep dit topic aansnijden. Dat jij dit protest tegen de zgn dress code in diskrediet wenst te brengen door een eenzijdig en onjuist beeld te geven van de hoofddoek, zegt dan ook meer over jou en je 'persoonlijke'(=partijpolitieke) mening dan over Groen!

Andy

ps: waarom zou een hoofddoekdragende moslima tegen homoseksualiteit moeten zijn?

Laatst gewijzigd door Andy : 18 mei 2007 om 01:59.
Andy is offline   Met citaat antwoorden