Discussie: Coöperatieven
Los bericht bekijken
Oud 18 mei 2007, 13:35   #38
Percalion
Perm. Vertegenwoordiger VN

Percalion's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Ik weet er het fijne niet van, maar "leden" dragen bij tot het bepalen van het investeringsbeleid en het winstoogmerk. Hun website is nogal moeilijk toegankelijk.
Tis omdat ik me het volgende afvroeg: hoe maximaliseert zo'n onderneming haar winst?

Er bestaat namelijk een probleem met ondernemingen die verschillende productieprocessen in één firma geïntegreerd hebben, zoals een onderneming die auto's produceert maar ook zelf de verschillende onderdelen produceert (in plaats van ze af te nemen op de markt).

Je hebt dan namelijk "transferprijzen" nodig om de efficiëntie van de onderneming te maximaliseren: misschien is het interessanter om die onderdelen niet zelf te maken maar elders te kopen - zoiets kan je enkel weten als je prijzen kunt vergelijken en dus heb je ook ramingen nodig van de prijzen intern. Maar misschien kan je je winst zelfs nog maximaliseren door je losse onderdelen ook te verkopen op de markt. Als je dus de winst wil maximaliseren, moet je 'n fancy systeem van transferprijzen op poten zetten: de afdelingen die de onderdelen maken, verkopen die onderdelen aan de marginale kostprijs aan de eigen firma, maar ze verkopen ze tegen de marktprijs op de markt; de 'assemblage' koopt de onderdelen enkel als ze goedkoper zijn in de eigen firma dan op de markt.

Nu vraag ik me af: als melkboeren die prijs zetten, welke winst maximaliseren ze dan? De winst van de 'melkboer'-afdeling of de winst van de 'assemblage' (yoghurt, ...) afdeling? Uiteindelijk komt die winst ook bij de boeren terecht, daar niet van, maar lijkt me interessant om dat eens op te zoeken.