Discussie: Esperanto
Los bericht bekijken
Oud 15 december 2003, 14:49   #52
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Volgens mij heb je ongelijk. Stel dat er nu een partij komt die Esperanto verplicht in de school.
Dan moeten er al ten eerste esperantoleerkrachten gevonden worden. Als die al gevonden zijn, moeten die de leerlingen een taal aanleren waarvan ze weten dat ze die later toch nooit zullen kunnen gebruiken, tenzij in Esperanto-clubs. Erg goed voor de motivatie zou ik zeggen...
Er is toch ooit een punt gekomen waarop het Engels het Frans vervangen heeft, dus waarom zou zoiets niet nog eens kunnen gebeuren?

Bovendien, een land als België dat regelmatig taalruzies heeft, zou net door dit Esperanto een voorbeeld geven en snel navolging kunnen krijgen in Europees verband.

Citaat:
Het grote probleem van het Esperanto is gewoon het kip en ei probleem. Als er geenenkele belangrijke wetenschappelijke publicatie in het Esperanto is, zal geenenkele wetenschapper de moeite doen om die taal te leren. Idem met toeristen, muziek, ....

... waar geen markt voor is verkoopt zich niet.
Er bestaat een netwerk van Esperanto contactadressen dat als een soort toeristennet werkt. Er is ook aardig wat Esperantomuziek en hier en daar zelfs een film (ik hoop er zelf een te maken ooit). En ik meen me te herinneren dat er een aanzienlijk aandeel van dokters bestaat in de esperantoclubleden.

Alle begin is klein natuurlijk, een wereldtaal komt niet zomaar uit het niets opgedoken.