Gaius Julius Caesar
Gaius Julius Caesar
Wie kent deze befaamde veldheer en politicus niet?
Op 13 Juli 100 v. Chr. werd Gaius Julius Caesar geboren in de Subura. Dit was één van de armste wijken van Rome. Niet wat men bepaalt zou denken aan deze beruchte geslacht maar de Caesari waren in de loop van de eeuwen verarmd.
Wie zou nu verwachten dat een verarmde adelijke jongen zou uitgroeien tot één van de machtigste mannen uit zijn tijdperk?
Nu kan ik verder uitbreiden over zijn leven maar daar gaat deze topic niet over. Mijn topic gaat erover of dat Caesar een populist was of niet. Volgens de befaamde serie "The Rise and Fall of Rome" van de BBC. was Caesar niets anders dan een ordinaire populist. Dit geeft voor mij de serie een mindere waardering omdat deze visie enorm éénzijdig is.
Caesar was wel een populist maar geen holle populist.
Caesar voerde maatregelen in die de macht van de senaat en adelijke families bedreigde.
Hier krijg je een aantal van zijn hervormingen en daden.
* Voordat Caesar Gallië veroverde was de schatkist van de republiek zo goed als leeg. Pas toen Caesar Gallië veroverde was de schatkist zo vol dat de bevolking van Rome een jaar gratis huur kreeg.
* Caesar voerde landhervormingen en bedwong ook de hoge werkloosheid, tevens voerde hij ook wetten in ten voordele van de bevolking.
* Onder Caesar kreeg de bevolking ook meer inspraak in de senaat en werd de republiek ook democratischer.
* In rome bestond er een probleemvan schulden door hoge intresten. Door een speciale wet was er opeens één vierde minder schuld. Dit door de prijzen van de bezittingen evenhoog te houden als voor de burgeroorlog
* Zijn testament verbijsterde het volk van Rome, Zijn tuinen werden opnebaar gemaakt door schenking aan de stad en bovendien kreeg elke burger 300 sestertiën ( 10 weken loon ).
Als je er verder in verdiept dan was Caesar een echte man van het volk die terecht populair was bij de arme bevolking
Laatst gewijzigd door Vorenus : 18 mei 2007 om 21:42.
|