Los bericht bekijken
Oud 19 mei 2007, 01:52   #44
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lomeanor Bekijk bericht
Het hangt er allemaal vanaf hoe je het begrip democratie invult. Als je het louter theoretisch bekijkt is een particratie zoals in dit land ook geen echte democratie.

Feit is wel dat er in een westerse "democratie" vanuit wordt gegaan dat er als basisvoorwaarde een scheiding moet zijn tussen kerk en staat.

Pas op, ik begrijp je onderscheid wel. Maar als je een democratie zo nauwkeurig definieert als jij doet, dan is er denk ik in de hele wereld geen democratie te vinden (cfr particratie).
Er is in heel de wereld ook geen democratie. (Alhoewel ik toch eens Zwitserland wil onderzoeken. Ik denk dat zij wel héél dicht het concept 'praktische democratie' benaderen.)

Maar zelfs in het meer verruimde begrip (particratie) is een scheiding van kerk en staat geen issue. Ik denk dat dat voortgekomen is uit het té ruim genomen begrip van 'vrijheid van meningsuiting' en 'vrijheid van oppositie'. (Want als je met een staatsgodsdienst hebt, is het nogal snel dat andere godsdiensten verboden zijn. En dát is natuurlijk niet democratisch.)
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden