Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door de limburgse leeuw
'Diensten' op zichzelf is al een heel breed begrip. En als men vooraf al wil bepalen dat het mogelijk moet zijn om voor allerlei diensten firma's uit het buitenland te huren (die onder de prijs werken en onze nationale sociale wetten niet zouden hoeven respecteren), dan kan dat voor onze eigen dienstensector desastreuze gevolgen hebben op heel korte termijn.
Een EU-grondwet dient het KADER te leveren waarbinnen de wet gegoten wordt. Indien ze de vorm aanneemt van een aantal zeer concrete bepalingen die door de kiezer en niet door de (grond)wet beslist moeten worden, dan kunnen we niet spreken van een valabel document dat beantwoordt aan de gestelde eisen om als grondwet te kunnen figureren.
|
Ik heb zonet dit gelezen:
Citaat:
De lidstaat waarin de dienst aangeboden wordt, kan de dienstverlener dus verplichten zich te schikken naar het sociaal beleid en de graad van consumentenbescherming die gelden in de lidstaat.
|
En dit:
Citaat:
Het beginsel geldt niet voor diensten van algemeen belang die door private ondernemingen worden verstrekt, zoals postdiensten, water-, gas- en elektriciteitsdistributie, en afvalbehandeling.
|
Als een land dus zegt: 'helan das algemeen belang', dan geldt de regel niet.
De dienstrichtlijn heeft toch nauwelijks iets met de grondwet te maken? Of stond dat ook in de grondwet?
(Verder heeft een gewone grondwet ook bepaalde wetgeving in zich. Ook de onze. Maar mss vind je dat geen verwijzing.)