Ik heb een jaar of zo geleden een discussie gehad met iemand op een ander forum over het zelfde onderwerp, heel leerrijk allemaal. Maar ik vind ze niet onmiddellijk terug. Wat me bijgebleven is, is het volgende:
dit is een mogelijke verklaring voor de dalende temperatuurtrend tussen ruwweg 1940-1970.
Maar, van aerosolen wordt gezegd dat ze maar een korte tijd blijven bestaan: van enkele uren tot weken, met een gemiddelde halfwaardetijd van 4 dagen, vooraleer ze uitregenen. Ze worden dan ook afgedaan als lokale/regionale actoren. En hebben bijgevolg dan ook maar een regionaal effect. Daar ligt dan al een probleem. De afkoeling was globaal, en niet specifiek voor massieve aerosolproducerende landen. Niet enkel West-Europa en Noord-Amerika, ook gebieden die geen industrie in de buurt hadden liggen, zoals gebieden in Zuid-Amerika, Afrika zagen die afkoeling.
Als ik u was, groentje, zou ik me meer zorgen maken over de hete jaren 1920-1930, toen zelfs Groenland het minstens even erg te verduren had als nu.
Laatst gewijzigd door Pieke : 20 mei 2007 om 16:53.
|