Los bericht bekijken
Oud 16 december 2003, 01:03   #28
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Seba
Mag ik u enkele feiten presenteren:

1) De CD&V is nog altijd groter dan het Vlaams Blok

2) In Nederland is het CDA de grootste partij en in Duitsland ook zeer groot

3) de christen-democratische fractie is de grootste in het Europees parlement

4) De CD&V haalde de meeste voorkeurstemmen van alle Belgische partijen bij de laatste verkiezingen van 18 mei

Nogal harde feiten voor een partij/strekking die "verleden tijd" is hé?
CD&V heeft al sinds mensenheugenis geen verkiezing meer gewonnen.
CD&V heeft een groot probleem met de gemiddelde leeftijd van hun kiezers, ie ze sterven uit.
CD&V slaagt er niet in om zich te profileren in de oppositie.
CD&V wordt zo langzamerhand zelfs door haar bondgenoten bij uitstek (de zuilen) gedumpt.
CDH is in Wallonië écht een mini-partijtje geworden (wat op federaal gebied niet onbelangrijk is)

Ik wens het ze niet echt toe, want ik heb nog altijd liever de CD&V i/d regering dan de VLD of SP-a. Maar het punt is dat de CD&V zichzelf nog altijd niet kan verkopen als alternatief voor de SP-a of VLD. Als je het mij vraagt is hun grootste probleem dat zij zich na 5 jaar oppositie nog altijd geen profiel hebben weten aan te meten. Er is niets wat mij onmiddelijk te binnen schiet waarvan ik denk 'dat zou niet gebeuren met de CD&V in de regering!'. Sure ik denk dat het allemaal ietsje beter zou zijn, maar echt grote veranderingen zie ik niet. Ik zou ook niet direct weten wat de CD&V moet (en kan) doen om een ommekeer te bewerkstelligen.

Meer naar rechts opschuiven? Dan moeten ze een kwart van hun partij eruit gooien en verliezen ze de zuilen helemaal. En dan nog blijft het een gok of dit veel extra kiezers oplevert. Misschien wat VLD'ers maar ik zie ze geen kiezers vh VB afsnoepen. Naar links? Om linkser te zijn dan het paarse beleid zouden ze al communistische standpunten moeten innemen en blijven schipperen zoals ze nu doen levert ook al niet op :/

Tot slot toch nog een positieve evolutie binnen de CD&V de laatste jaren: Inge Vervotte <rawr >: mag er best wezen én weet meestal waarover ze spreekt. Spijtig genoeg voor de CD&V is zij alleen niet genoeg reden om erop te stemmen
Rr00ttt is offline   Met citaat antwoorden