Nog een verdienste van Paars: een snelle en efficiënte oplossing van de problemen (voor personeel en gebruikers) bij De Post en de NMBS
Gelukkig hebben ze door overname van pensioenfonds en schulden ervan wel de begroting in evenwicht gekregen. Zo zijn overheidsbedrijven toch nog ergens goed voor.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Standaard
De trein is altijd een beetje de hel
Als trouwe gebruiker van het openbaar vervoer, in de eerste plaats de NMBS, heb ik door de jaren heen geleerd om veel geduld te oefenen. Maar wat ik de jongste tijd meemaak, slaat echt alles.
Bijna elke dag ga ik van mijn werk in Groot-Bijgaarden naar Gent-Sint-Pieters. Ofwel neem ik eerst de trein naar Brussel-Noord en vandaar rechtstreeks naar Gent, ofwel neem ik de stoptrein naar Denderleeuw, waar ik moet overstappen op de trein naar Gent-Sint-Pieters.
Doorgaans neem ik in Groot-Bijgaarden om 18u57 de stoptrein naar Denderleeuw, die daar normaal om 19u16 aankomt. De trein naar Gent-Sint-Pieters vertrekt daar om... 19u14. Resultaat: in Denderleeuw moet ik een halfuur wachten en mis zo in Gent-Sint-Pieters een 'snelle' aansluiting naar mijn woonplaats. Op die manier doe ik er 's avonds 2u en 45 minuten over om een afstand van - ocharme - 57 kilometer te overbruggen. Dit is het gevolg van de nieuwe dienstregeling van de NMBS, die sinds enkele maanden van kracht is. De vorige dienstregeling garandeerde mij wel een vlotte treinreis (als alle treinen op tijd waren, een ander heikel punt). In Denderleeuw vertrok de trein naar Gent-Sint-Pieters pas om 19u22. Zo had ik enkele minuten de tijd om over te stappen.
Wat heb ik nu de jongste weken herhaaldelijk meegemaakt? Dat bij mijn aankomst in Denderleeuw (op spoor 3) de trein naar Gent-Sint-Pieters nog met open deuren op spoor 5 staat te wachten. Op de reizigers die vanuit Brussel komen, denk ik telkens goedgelovig. Als ik dan (in looppas!) op perron 5 aankom, zie ik de trein naar Gent-Sint-Pieters aan het einde van het perron verdwijnen. Telkens weer.
De NMBS weet heel goed dat veel mensen die uit Brussel komen in Denderleeuw (of Aalst) een aansluiting naar Gent-Sint-Pieters moeten hebben. Dertig seconden wachten, is dat te veel gevraagd? Die haalt de trein moeiteloos in tijdens de reis naar Gent, die veertig minuten duurt.
Eén keer heb ik in de trein naar Denderleeuw aan de conducteur gevraagd om naar het station van Denderleeuw te bellen met de vraag of de trein naar Gent-Sint-Pieters zou kunnen wachten. Dertig seconden, meer vroeg ik niet. Het antwoord van zijn collega luidde dat ik maar moest wachten op de volgende trein. Klantvriendelijk? Respect voor de treinreiziger?
Ik besef dat de dienstregeling van de NMBS niet voor iedereen op maat gesneden kan zijn, maar 2u en 45 minuten vind ik voor die afstand abnormaal lang en het zadelt mij met een hoop stress op bovendien.
Ik ben jarenlang klant geweest van de NMBS en weet nu één ding zeker: niemand kan mij er nog van overtuigen dat het openbaar vervoer meer voordelen heeft dan de wagen. Ik ben 24 jaar, rijd al 7 jaar met de trein maar ben het openbaar vervoer nu al grondig beu. Van pure ellende heb ik mij een tweedehands wagen gekocht. Ondanks Kyoto.
Yves Delepeleire is redacteur binnenland van deze krant.
|