Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Praetorian
U zit in de verkeerde groepen te kijken betreffende de vraagstukken die al de Wiener Kreis hebben opgesteld, alhoewel ik zie dat je wel had gedacht aan Gödel. Zonder de mislukkingen van Carnap en zijn betrachtingen om een fundamentele symbolische logica uit de grond te stampen, was er helemaal geen basis voor de huidige werking van een pc. Ik geloof dat in ons land D. Batens van de UGent een boek had geschreven over de Wiener Kreis, hun impact op wetenschapsfilosofie en de huidige relevantie.
|
Ik vrees echter dat jij in de verkeerde richting aan het zoeken bent. De
Analytical Engine zoals uitgedacht door Babbage en verder ge-annoteerd door Ada Lovelace is namelijk Turing-compleet. Dit wil zeggen dat ie elke computatie kan uitvoeren die een moderne PC ook kan.
Misschien interessant om te lezen is volgend boek van William Gibson en Bruce Sterling: The Analytical Engine. Het boek handelt over de gebeurtenissen in een parallel universum waar een werkende Analytical Engine wel is gebouwd tijdens het Victoriaanse tijdperk en de gevolgen daarvan. Ik dacht dat je een Philip K Dick-fan was, dus acht ik het waarschijnlijk dat de schrijfsels van William Gibson je ook wel zullen kunnen bekoren.