Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C2C
Wel ik zal u een geheimpje verklappen. Ik heb door dat soort vragen te stellen mij job gekregen. Alle andere sollicitanten werden oersaai bevonden, en ik werd apart genomen voor een "kritisch" gesprek. Het ijs was meteen gebroken en de zaak was beklonken. Ook toen ik zei dat ik het meende toen ik die vragen stelde.
Men vond dat een teken van creativiteit, durf en maatschappelijk engagement. De rest van de sollicitanten somde gewoon braaf zijn voortjes en tegentjes op - wat buitengewoon boring was.
Ik zeg u: als ge dat goed aanpakt, werkt dat. Een werkgever apprecieert het tegenwoordig dat ge met hem dialogeert over de maatschappelijke verantwoordelijkheid van het bedrijfsleven. Hij vindt daardoor dat ge zijn zaak serieus neemt.
Toegegeven, ge kunt dat soort vragen alleen riskeren bij wat creatievere jobs en dat is dus eigenlijk een luxe-aangelegenheid. Den arbeider aan de lopenden band in een fabriek kan zich dat jammer genoeg niet permitteren, ook al zou hij het wel willen.
|
Ik weet niet wat ik zou doen als iemand uw vragen zou stellen; enerzijds getuigt het wel van een kritische geest en maatschappelijke betrokkenheid, maar anderzijds geeft het ook een complete wereldvreemdheid aan.