Wat alvast voor mij duidelijk is, is dat geen van de partijen de groei garandeert van de SZ met 4,5% per jaar. Dit percentage is echter nodig om die SZ op het huidige peil te houden.
Nu ja, Frank Van Hecke zei wel dat zijn partij voor deze groei stond en dit zou bereiken via efficiente organisatie. Hoe hij die efficiente organisatie dan wel zag, liet hij diplomatisch in het midden.
De realiteit is de volgende: de manier waarop de SZ momenteel is georganiseerd, is op termijn onbetaalbaar. Als mensen blijven geloven in de mythe van de alregulerende staat, gaan veel mensen in de niet zoverre toekomst eigenaardig opkijken wanneer het tegendeel blijkt.
Zelfs regionalisering van de SZ kan geen structurele oplossing bieden voor het probleem. Mensen moet beginnen leren denken in de tegenwoordige en toekomstige tijd en niet langer in de verleden tijd. Alles is vergankelijk en alles evolueert. Mensen en mensengroepen die blijvend vasthouden aan de onveranderlijkheid, komen steeds bedrogen uit.
Wat me enigszins choqueerde was de uitspraak van iemand die op het veld staat. Zo hekelde de vertegenwoordiger van het artsensyndicaat het SP.A-standpunt met betrekking tot dementerende ouderen en euthanasie, door te stellen dat de SP.A euthanasie wil bevorderen om op deze manier te besparen.
Professor Van Broeckhoven lijkt me geen lang leven in de politiek beschoren. Haar politieke outing zal ook haar academische carrière beïnvloeden en dat zal niet positief zijn. Schoenmaker blijf bij je leest, dacht ik zo.
Verder verwachtte ik iets meer van iemand die met de grote trom werd aangekondigd als autoriteit op het gebied van gezondheidszorg. Volgens mij wordt ze vandaag al door 'den baard' naar een mediatrainingsgoelag gestuurd.
Het meest opmerkelijk was de eerdere scoutsleider die op de senaatlijst van de CD&V zijn politieke intrede doet. Als illustratie van christen-democratisch nihilisme kon hij wel tellen natuurlijk. Bovendien vond ik dat de schminksters van TerZake07 in het vervolg ook zijn kaal geschoren hoofd een laagje mogen geven. Zo'n blinkende spot op het scherm leidt de aandacht makkelijk af.