we ontbreken een gedragsmodel of multicultureel wereldbeeld, waardoor we nog niet in staat zijn om te leren omgaan met 'de ander'. Zowel de autochtoon als allochtoon, zou deze basisvaardigheden moeten meekrijgen:
Wat voor de één als 'te dichtbij' wordt ervaren, is voor de ander een 'normale' gespreksafstand (Afrikanen). Een ander spuwt op de grond, wat ie van kleinsaf als een vriendschappelijk gebaar heeft moeten beschouwen, terwijl plots sommigen het als crapuleus ervaren, en zich daabij vijandig gaan gedragen. Homoseksualteit kan voor de één, terwijl de ander zich al heel z'n leven lang overdreven macho heeft moeten gedragen, om zich aanvaard te weten tussen z'n seksegenoten en om niet als een 'mietje' gezien te worden. (tot voor kort bij ons, bij stoere arbeiders, Marokkanen, Turken, Russen, Amerikanen,...) Een ander glimlacht en is de hele dag door onzettend blij en wil vanalles voor je doen, zo lijkt het, terwijl die binnenin zich opfret tot en met. (aziaten).
De ene doet ontzettend uitbundig en enthousiast en luidruchtig (Afrikanen) terwijl de ander het als enorm storend ervaart.
In contact met de 'andere, vreemde' kan het een verrijking zijn voor onze werkelijkheidsbeleving, als we het verschillend gedrag van de ander en van onszelf constructief interpreteren: niet de ander is 'fout of 'onaangepast', niet ik ben 'fout' of 'onaangepast', maar er bestaan blijkbaar verschillende manieren om met hetzelfde om te gaan. En de ene is niet beter dan de ander, enkel anders. Door te leren van hoe de ander het doet, verruim ik m'n gedragsrepertorium en blijf ik niet vastzitten in cultureel bepaalde gedragspatronen. Dit kan een kans zijn om mezelf te leren kennen, in de spiegel van de ander. Of de ander iets van mij wil leren, daar kan hij of zij voor kiezen. Door namelijk te ervaren dat de ander het anders aanpakt, wordt ik me er tevens van bewust hoe ik het hier al jaren aanpak. Dat geeft me meer keuzevrijheid in m'n blijkbaar cultureel aangeleerd gedrag.
Ik raad iedere inwoner ('vreemdeling' en 'autochtoon') van dit land aan om vanuit deze attitude contact te zoeken met elke ander. Godsdienst mag geen belemmering vormen voor een multiculurele attitude. Indien dat wel zo is, blijf je vastzitten in een beperkend wereldbeeld en sta je vanuit je basisattitude afwijzend tov het 'andere'. Wat kom je dan doen in een multiculturele samenleving?
|