Los bericht bekijken
Oud 18 december 2003, 16:56   #9
Babeth
Gouverneur

Babeth's schermafbeelding

Standaard

Communicatie ??? Telefoonnummer ??? Nog niet gezien, nog niet van gehoord en wij wonen op pakweg 2 kilometer van die site !

Wij wonen eigenlijk aan de voormalige "Forges de Clabecq"-site, ook een cokesovencomplex geweest zoals die van de Marly. De overheden zijn hier nog altijd aan het bakkeleien over de sanering van de Forges-site maar bij aankoop van mijn huis kreeg ik wel een proper bodemattest.

Wij hebben hier heel de week geurhinder gehad, maar bij vlagen: op sommige dagen minder dan andere, ik heb wat irritatie gehad aan mijn ogen en keel, mijn ventje is asthma-lijder dus ge kunt wel peinzen... Het is echt heel prettig om te slapen met de geur van verbranding in uw huis (vooral omdat ik graag kaarsen brand en we deze week eigenlijk voortdurend verontrust werden door die brandlucht - is er geen kaars gevallen, stond er een kat in brand ?). Die geur heeft volgens mij duidelijk te maken met de rookwolken: toen we dinsdagnacht met de motorfiets van de film" The Lord of the Rings: The Return of the King" terug naar huis reden hebben we 1 rottig moment gehad, op de brug van Vilvoorde werden we plotseling overvallen door die scherpe indringende en irritante geur maar aan de kerk stopte dat. Eenmaal thuis roken we nog flauwtjes wat en het is echt bij vlagen dat het gebeurt, dus als er een rookwolk over komt, het kan niets anders dan dat zijn.

Toen enkele jaren geleden een industrieel-chemisch complex achter de Renaultfabriek en onder het viaduct in brand vloog kwamen er ook chemische en toxische stoffen vrij. We hebben toen nergens last van gehad, het (geur)leed bleef beperkt tot de wijk waarin dat complex lag. Als ge dan hoort dat ze nu tot in Duitsland klagen over de stank van de fikkende Marly-torens...