Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Max van Dietschland
Ik vind het windmolenpark in de Noordzee een heel goede stap in de juiste richting voor milieuvriendelijke en op termijn goedkope elektriciteit, laat dat duidelijk zijn. Echter ik ben het niet eens dat deze windmolens eerst de kerncentrales moeten vervangen. Waarom sluiten jullie niet eerst de CO2-vervuilende aardgas en steenkoolcentrales.
Eens deze weg zijn kun je dan nog de kerncentrales afbouwen, al zullen we daar wel heel veel windmolens voor nodig hebben. Wat mij betreft mogen de kerncentrales langer open blijven.
Ook vind ik dat de overheid veel meer inspanningen moeten leveren om hybride wagens goedkoper te maken en op termijn zelfs te verplichten.
Met nationaal solidaristische groet
Max
|
Men zegt dat kernafval gevaarlijker is dan de luchtvervuiling veroorzaakt door de gas- , steenkool- en oliecentrale's. Ik ben geen "harde" wetenschapper en ben dus gewoon aangewezen op de informatie die we vanuit de media krijgen zoals de meeste mensen. Enige tijd geleden was er een documentaire over een eerste nieuwe (van de nieuwste generatie)
kerncentrale die men momenteel in Zweden bouwt. Zweden is een dunbevolkter land dan het onze, met een geologische interessante structuur - granieten bergketens enz.. De nieuwe kerncentrale is bovendien van een type dat door de hoge efficiëncy weinig en "snel halverend" kernafval produceert.
Toen toonde men beelden van de opslagruimte die de Zweden bouwen om de kernafval van deze nieuwe centrale veilig voor de duizenden noodzakelijke jaren op te slaan achter veilige granietformaties.
Het ging over een soort propaganda voor Kerncentrales, maar het zien van de indrukwekkende opslagruimte heeft me uiteindelijk overtuigd : in de huidige stand van de wetenschap en de technische mogelijkheden is het behouden en het vouwen van nieuwe kerncentrales niet te verantwoorden
& al zeker niet in ons dichtbevolkte land met zijn gebrekkige mogelijkheden op die afval te stockeren. Het afvoeren ervan is ook nog een probleem
hoe veilig is het transport ? & Waar kan men het tegen welke prijs stockeren ?
Het is geen politieke kwestie pro of tegen deze of gene partij - het is bekend dat mensen zich laten beïnvloeden door onmiddelijke profijten
& voor de rest "après nous la déluge.." (na ons de zondvloed..)