[quote]
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door IlluSionS667
Ik prijs Louis helemaal niet aan. Zoals ik al zei, was de adel in die tijd decadent en had het enorm veel van haar pluimen verloren. Het is de adel van vóór de Renaissance die ik aanprijs, en dan vooral die in de periode der hoofse middeleeuwen. Toen waren eer en plichtsbewustzijn tav het volk vanzelfsprekend.
|
Natuurlijk..... zij die konden lezen en rekenen beslisten wie wel of niet mocht gevierendeeld worden of in een vergeetput geworpen, als ketters of heksen op de brandstapel geplaatst.
Maar juist is juist, hier en daar zullen er wel goede meesters geweest zijn die voor hun volk goed gezorgd hebben en het merendeel van het volk was plichtsbewust tegenover de meester vooral omdat ze hem vreesden .......
de straffen waren inderdaad serieus in die tijd.
Citaat:
Hoe dan ook, is het alternatief voor Louis niet beter gebleken. Eerst waren er de decaden van chaos, gevolgd door een burgerlijk Keizer en een pseudo-democratisch systeem dat heel Europa zou vergiftigen en de leiding van de nog enigszins plichtsbewuste adel verving door die van de egoïstische en machtsgeile burgerij.
|
Niet het democratisch systeem is slecht maar veel mensen lijden helaas aan hebzucht en als iedereen alles wenst te hebben dan is dat van het goede een beetje veel.