Een kenner?
Wat Tolkien betreft: correct wat zijn standpunt betreft. Hij wilde geen politisering van zijn verhalen, en das maar goed ook. Anderszijds, anderen hebben wel al veelvuldig 'boodschappen' gezien in zijn midden aarde wereld.
Citaat:
Het belangrijkste verschil tussen fantasy en SF is dat fantasy meer gaat om "Once upon a time..." en SF over "Tomorrow...".
|
Min of meer kan je dat zeggen, ja. Maar SF kan ook in het verleden afspelen en Fantasy in een toekomst. Ik denk dat je de genres niet echt kan definiëren door uit te gaan van hun tijdssetting, eerder door uit te gaan van hoe ze het onderwerp behandelen: magisch/mythisch of semi wetenschappelijk.
"What if Germany won WWII ?" zou ik daarom eerder in SF dan in Fantasy omschrijven. Er is immers niets magisch/mythisch aan een wereld waar Hitler gewonnen heeft. Ik zou het eerder omschrijven als society science fiction. De meeste 'what if' verhalen (een genre op zich eigenlijk) passen eerder binnen SF dan binnen Fantasy (hangt er uiteraard van af wat het onderwerp is).
Maar genres hebben zeer vage grenzen. Fantasy en Science Fiction kunnen elkaar overlappen, Star Wars bvb heeft wel wat Fantasy kantjes. En een Cussler is inderdaad echt op de rand van sf en actie, ik denk dat dit meer nog dan gewone SF meer 'science' is, in die zin dat het nog dichter bij de moderne realiteit ligt.