Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas
Een conventie is tussen partij A en B over wat A en B aangaat, het kan niet zijn tussen partij A en B over wat C aangaat. Daarvoor moet C mee in de boot stappen. Daarop antwoordde jij dat je dat van een kind ook kan zeggen. Ik repliceerde dat een kind een potentiëel heeft om te groeien en dat een mentaal gehandicapte een voogd heeft (net zoals een kat binnen een eigendom, bijvoorbeeld).
|
Jep, en ik repliceerde dat je dat kon uitbreiden naar dieren op basis van de door jouw gehanteerde criteria. Een conventie heeft overigens meerdere betekenissen dan degene die jij hanteert en kan wel degelijk tussen partij A en B zijn over wat C of een dier of een voorwerp aangaat. De enige vereiste voor een conventie is dat het een afspraak is tussen A en B.
Overigens zijn de zaken waarover we spreken niet louter door conventies bepaald, maar ook door wetten. En terecht.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas
Het is overigens absurd dat jij een notie van pijn, een emotioneel iets, koppelt aan het dragen van een notie van onrecht, een rationeel iets.
Een kat "vindt" niet dat armen geholpen moeten worden. Een kat "vindt" helemaal niets buiten wat emoties. Maar emoties brengen ons nergens, ik zei al, op die manier kun je het ook nooit "uitmaken" met je lief om het "onrecht" te vermijden dat je hem of haar kwetst.
|
Waar heb ik emotie aan ratio gekoppeld? Ik vrees dat je gewoon niet op de hoogte bent dan de huidige kennis mbt cognitieve ethologie. Als ik zeg dat er ondertussen werd vastgesteld dat er dieren zijn die een notie van onrecht dragen, dan heb ik het wel degelijk over ratio en niet over emotie. Experimenten bij mensapen hebben dat ondertussen onomstotelijk vastgesteld. Het is zonder meer belachelijk om vast te houden aan een stikte scheiding tussen mens en dier op basis van die concepten, want het staat ondertussen al lang vast dat de scheiding daar in ieder geval niet ligt (een beetje evolutionair denken zou je sowieso al erg kritisch moeten laten staan tov zo'n ideeën). Je uitspraak als een kat vindt helemaal niets buiten wat emoties is dan ook op niets gebaseerd. Wat een kat precies vindt zullen we nooit weten. Wat we ondertussen al wel enige tijd weten is dat ratio niet exclusief voorbehouden is aan mensen. Jammer genoeg zal het nog wel enige tijd duren voor dit doordringt, want er zijn zelfs nog massa's mensen die ook emotie als een exclusief menselijke eigenschap zien en het gedrag van dieren reduceren tot "instinct". Whatever that may be.