Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system
Een symboolwaarde misschien wel maar geen historische waarheid en daar ging het even om. Het Vlaanderen zoals we het nu kennen is geboren in en uit een Belgische kontekst. Indien (ik zeg het nu wat simplistisch) Alva niet gekomen was dan waren we (misschien, ik zeg wel misschien) één staat geweest, de Noordelijke en Zuidelijke Nederlanden samen. Maar ook dat is absoluut niet zeker want of het katholieke Zuiden zich zou verstaan hebben met het protestantse Noorden (in die tijd!) nog is nog maar zeer de vraag. We verstaan mekaar nu nog niet eens. Er is gewoon een groot mentaliteitsverschil, een verschillende manier van leven.
|
Kijk eens naar landen als Zwitserland en Duitsland waar er grote godsdienstverschillen zijn: in het laatste land is het grootste deel in het Noorden protestants, in het zuiden katholiek. Vinden de Duitsers elkaar niet? Toch wel! En vormen de Zwitsers geen eenheid ondanks de religieuze versnippering? Welja! Ook de Hongaren zijn één volk dat op geen enkele wijze twijfelt aan haar eenheid, ondanks het feit dat er een deel protestants is, een ander deel katholiek.
Nu moet u mij eens verklaren welke probleemgevallen er bestaan waardoor het samenleven tussen Hollander en Vlamingen, tussen Noord-Brabander en Vlaming, tussen Groninger en Vlaming... niet mogelijk is. Ik ben nu echt wel benieuwd.
1302, historische waarheid? Wat bedoelt u eigenlijk? Niemand beweert toch dat de toenmalige bevolking van heel het huidige Vlaanderen meevocht... Wat zit u daar dan toch over te zaniken?! Er worden zoveel feestdagen gevierd en toegepast op een heel land, terwijl de bepaalde historische gebeurtenis slechts opging voor een deel van dat land of aanvankelijk slechts een regionale betekenis had. Ik stipte reeds eerder "le Quatorze Juillet" aan. Mogen de inwoners van Nice die volgens u niet meer vieren? Moet men die feestdag in de Vendée schrappen (en trouwens ook nog in een aantal andere streken waar de bevolking zwaar antirevolutionair was)? Is het noodzakelijk een andere feestdag uit te vinden voor de mensen die in Epiros, Kreta, op de Cycladische eilanden... wonen?