Europees Commissaris
|
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door GC
De stelling in het oorspronkelijke bericht kwam mij over als een herkauwen van het aloude idee dat alles fout gegaan is zodra het marxisme gekoppeld werd aan een revolutionaire praktijk. Dat vind ik nonsens en daarom schreef ik dat hier ook. Open debatcultuur, weet je wel 
|
Bwaa, ik haalde dat in een andere topic aan in een welbepaalde context aan en het dient dan ook zo begrepen te worden: een beetje humoristisch, een beetje provocerend en een beetje gevat. Ik wachte dan ook evenjtes alvorens hier te reageren, zodat ik eventjes langs de zijlijn kon staan kijken naar de reacties die hierop zouden komen.
Citaat:
Vandaag zou een figuur als Marx een analyse maken van de staat van het kapitalisme, de wijze waarop dit systeem functioneert en de klassenbelangen die het systeem vertegenwoordigt. Van daaruit zou een analyse naar voor gebracht worden om verandering te bekomen. Dat is wat Marx in de 19e eeuw deed, en wat de marxisten vandaag doen.
|
Marx was een zeer verstandig man en maakte een zeer goede, onderbouwde en (grotendeels) correcte analyse van het systeem van zijn tijd. Ik ben het echter niet eens met de analyse die heden ten dagen gemaakt wordt door zogenaamde marxisten.
Citaat:
Aangezien van de huidige objectieve situatie wordt vertrokken, is het marxisme bovendien niet achterhaald - om al te antwoorden op de volgende idiote gemeenplaats die hier wellicht op sloganeske wijze zal gebracht worden.
|
Ik ben het er namelijk absoluut niet mee eens dat Marx vandaag de dag tot een soort gelijke conclusie zou komen. Waar revolutie faalde, was het reformisme namelijk ten zeerste succesvol. Het kapitalistische systeem corrigeerde zichzelf en verstevigde aldus haar werking.
Wat dat betreft, blijf ik het onbegrijpbaar vinden dat hedendaagse marxisten blijven terugkomen op het bestaan van klassen, die eigenlijk al lang niet meer bestaan. Ik wens hier niet te zeggen dat er geen (sociale) breuklijnen meer bestaan in onze samenleving, maar deze zijn toch wel van een geheel andere orde dan diegene in de tijd van Marx.
Met dank aan: TomB, Supe®Staaf, Brabo, Sato, boer_bavo, @lpha, Knuppel, Raf, Antoon, Tantist, Distel, Pelgrim, Paulus, nou nou, Bobke, Griffin, Spetsnaz, oriana, C uit W, Seba, ingenious, Zeno!, zorroaster, alpina, dejohan, circe, Kotsmos, S., luc broes, Aangebrande, solidarnosc, maddox,Tzuvar Raemborr, Spelev, Mieke 79, DaBlacky, numarx,Vlaanderen Boven, bartje, Turkje, ossaert, Fribre, de Vexille, Groot Bakkes, Jos Verhulst, Bece, Babeth, Nynorsk, driewerf, wb, cuboidz, sancho, Dimitri, e.a.
|