Discussie: Uitbreiding Brussel
Los bericht bekijken
Oud 8 juni 2007, 11:36   #162
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door I amsterdam Bekijk bericht
Giseravond zag ik een discussie op de VRT(de namen van de politici ben ik kwijt)
De Franstalige (van MR )vond de uitbereiding met 5 of 6 gemeenten ,zoals o.a Rode enz een noodzaak.
Hij noemde het "in belang van Vlaanderen",omdat het aantal Vlamingen in Brussel steeds meer daalde.(wat een onzin zeg)
De politicus van de CD&V bleef herhalen dat de taalgrens een landgrens is dat je een landsgrens niet kunt veranderen.
De MR'er bleef herhalen "met ons is altijd te onderhandelen ", maar voor de splitsing willen wel iets terugkrijgen ,zoals de bedoelde Rand-gemeenten.
Dus we zien de bui al hangen.
Wordt dat Rode enz weggeven ,als wisselgeld bij de onderhandelingen??
François-Xavier de Donnéa en Herman van Rompuy waren dat.

Opmerkelijk was trouwens dat Van Rompuy, die volgens mij zelf uit Sint-Genesius-Rode komt (dat lijkt me de beste garantie dat die gemeente niet overgeheveld wordt naar Brussel!), opmerkte dat veel Franstaligen helemaal niet willen dat hun gemeente Brussels wordt, omdat ze daar meer belastingen betalen en ze bang zijn de vreemdelingenproblematiek binnen te halen in hun gemeente. De Donnéa benadrukte anderzijds dat een overheveling niet opgelegd zou worden, maar alleen kan na een volksraadpleging.

Nu vraag ik mij af: stel dat Van Rompuy gelijk heeft over de Franstaligen, dat die het eigenlijk wel best vinden dat ze niet in het Brussels gewest wonen. Wat een afgang voor het FDF zou het dan niet zijn als bij zo'n volksraadpleging de meerderheid tegen overheveling stemt! Dan zou dat uitbreidingsgezeur meteen over zijn en wordt het FDF voorgoed het kneusje van de Belgische politiek.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden