Los bericht bekijken
Oud 23 december 2003, 00:08   #77
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Thor
Citaat:
Die "koude oorlog was al tijdens de russische revolutie in 1919 begonnen eerst door de Engelsen, later ook door de US
die hoorden die communistische taal en slogans niet graag
de Amerikaanse KP was tot 1935 nogal actief en niet zo zwak
tja soms ziet de ene aankomen in 1919 wat een ander pas ervaart in 1999...hoe dan ook communisme is en blijft één van de grootste verschrikkingen ooit en het grootste probleem is natuurlijk dat het er in Das Kapital allemaal zo mooi en harmonieus uitziet.Als je echter éénmaal bereid bent je vrijheid af te geven in ruil voor een beloofde zekerheid dan zal je géén van beiden krijgen,en je verdient ze ook niet!

Citaat:
Henri Ford heeft er de maffia bijgehaald om ze klein te krijgn
Ik kan alleen maar betreuren dat het nodig was en vaststellen DAT het nodig was - liever 10 criminelen dan 1 communist! (merk op dat ze zich tegenwoordig niet meer "communist" noemen,maar ecologist!
Zoals Jean Marie Lepen al opmerkte (en die kan je toch maar moeilijk van een overschot aan intellect verdenken) Les Ecologistes,c'est comme les melons:vert �* l'exterieur oui,mais quand on les coupe en deux ils sont rouge �* l'interieure.Ik huiver bij de vaststelling dat een stuk uitschot als Lepenn niet kan tegengesproken worden maar tis nu éénmaal zo....

Citaat:
Maar voor Mc Carthy was zelfs Charly Chaplin een gevaarlijke communist
Wat McCarthy gedaan heeft was zo on-amerikaans als het maar kan - daar waren we het elders al over eens geworden - maar ik kan alléén maar vaststellen dat het VB hier net zo gecriminaliseerd wordt als de KP ginder....Dat was toen en daar fout en dus nu en hier ook!Wanneer gaan mensen nu toch eens leren dat de beste mannier om een idioot eronder te krijgen is:hem genoeg touw geven en wachten tot hij zichzelf opknoopt....hadden de demokratische partijen het VB 10 jaar geleden bij de macht betrokken, dan hadden ze zichzelf allang doodgecompromitteerd - kijk maar wat er met de LPF gebeurd is...
Of het VB had willen deelnemen aan de macht is trouwens een openstaande vraag (die gasten zijn niet zo dom als sommigen beweren),maar dat gaat niet over Amerika en we willen Antoon toch niet (weer) in de gordijnen jagen heh???
Citaat:
tja soms ziet de ene aankomen in 1919 wat een ander pas ervaart in 1999...hoe dan ook communisme is en blijft één van de grootste verschrikkingen ooit en het grootste probleem is natuurlijk dat het er in Das Kapital allemaal zo mooi en harmonieus uitziet.Als je echter éénmaal bereid bent je vrijheid af te geven in ruil voor een beloofde zekerheid dan zal je géén van beiden krijgen,en je verdient ze ook niet!
Thor,
Niet akkoord.

Het communisme heeft zijn plaats (of beter gezegd: "kan zijn plaats hebben") in de evolutie van sommige maatschappijen, vnl. in de 3° wereld..: Denk jij écht dat zonder communisme China er ooit in geslaagd zou zijn de jaarlijkse hongersnood te beperken tot ongeveer een tien of twintigjaarlijkse? Dat het tsarenrijk in de 20° eeuw zou geraakt zijn zonder communisme? Ik betwijfel het: Rusland waarschijnlijk wel, maar niet het ganse tsarenrijk (trouwens, wordt het bewijs nu niet geleverd? Het communisme is weg en het tsarenrijk is er terug, of de tsaar nu Yeltsin, Tsjevarnadze of anders heet… kijk maar naar wat in Tsjetsjenië gebeurt..)
Ik denk ABSOLUUT NIET dat het communisme een valabel alternatief is voor een westerse geëvolueerde samenleving, maar hoeveel van die samenlevingen zijn er zo en hoeveel evoluties zijn er succesvol? Bitter weinig....

Wat goed is voor China of het Tsarenrijk op ÉÉN BEPAALD OGENBLIK in hun geschiedenis, is daarom NOG NIET GOED voor de ganse wereld op elk moment, 100% akkoord d�*�*rmee!
Een aantal huidige 3° wereldlanden zou echter best een dosis communisme wel kunnen gebruiken...

Citaat:
"Henri Ford heeft er de maffia bijgehaald om ze klein te krijgen"

Ja, natuurlijk: als je liever 10 criminelen dan één communist hebt en Jean Marie Lepen als ideëenbron meent te moeten aanhalen, alhoewel je hem zelf een stuk uitschot noemt…. dan riskeer je wel véél criminelen op machtige posities te krijgen...
Als je bovendien ecologisten en communisten door elkaar haalt in navolging van uitschot Lepen,..(In welk werk over ecologie wordt het communisme als referentie genoemd?(nergens meen ik: ecologisch was het communisme een ramp…) Ik heb géén bewondering voor de PVDA, maar ze noemen zich communisten, NIET ecologisten.

Pas toch op, zowel de maffia als Lepen zijn een gevaar voor de maatschappij. (Ooit het toneelstuk "de weerstaanbare opgang van Arturo Ui" van Bertold Brecht gezien? Een aanrader!!)

Citaat:
de beste manier om een idioot eronder te krijgen is:hem genoeg touw geven en wachten tot hij zichzelf opknoopt
Ja, d�*t dacht Hindenburg ook, toen hij Hitler in de regering opnam…met het gekende resultaat…
Het zou humor zijn, als we niet zo goed wisten hoe tragisch het is afgelopen!

Mag ik je doen opmerken dat er zowel in de franse als in de italiaanse regeringen er communistische ministers geweest zijn en dat die noch het land ten gronde richtten, noch zichzelf opknoopten…

Ik weet dat een Tito zeker niet exemplarisch was , verre van! maar ik weet ook dat hij (ex)Joegoslavië een héél eind op de goede weg hielp en dat na zijn dood vlug duidelijk werd wat er zonder hem 50 jaar vroeger gebeurd zou zijn indien hij er niet geweest was....
Mag ik je ook doen opmerken dat bvb Cuba qua scolarisatie en sociale zekerheid mijlenhoog boven andere centraalamerikaanse landen uitsteekt, ondanks een onmedogenloze US-boycott sinds decennia!

Je weet misschien wat in Rusland gezegd wordt sinds het débacle van de SZ?
Citaat:
De USSR is niet ten onder gegaan aan het communisme, maar aan een gebrek aan communisme..
In mijn ogen zit daar wel een grond van waarheid in...(let wel, ik spreek over de ondergang vd USSR, niet over die van het ex-, nu bijna opnieuw tsarenrijk......)

Wat ik hierboven schrijf is géén pleidooi om communisme in te voeren (ik ben géén communist en was het ook nooit), maar een poging om je wel héél extreem standpunt hierover wat te moderen.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden