Los bericht bekijken
Oud 9 juni 2007, 14:12   #4
Stratcat
Eur. Commissievoorzitter
 
Stratcat's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 november 2002
Berichten: 9.686
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf Bekijk bericht
Als je even de statistieken van het aantal verkeersdoden bekijkt, dan zie je dat er het verkeer in 2005 per week gemiddeld 20 dodelijke slachtoffers eiste en dat is dan al een sterke vooruitgang in vergelijking met de voorgaande jaren. De "heisa" rond verkeersveiligheid, die jij klaarblijkelijk nogal overroepen vindt, werpt dus toch wel vruchten af. Of kijk jij niet op een verkeersdode meer of minder?

1997: 1.364
1998: 1.500
1999: 1.397
2000: 1.470
2001: 1.486
2002: 1.353
2003: 1.215
2004: 1.163
2005: 1.089

http://aps.vlaanderen.be/statistiek/...den.htm#juiste

Citaat:
Kennen we wel de juiste aantallen?[
De cijfers uit tabel 1 en 2 zijn gebaseerd op de sterftecertificaten. Het betreft enkel de verkeersongevallen met motorvoertuig van residenten van het Vlaamse Gewest, die in het Vlaams Gewest of het Brussels Hoofdstedelijk Gewest zijn overleden. Deze overlijdensstatistieken komen dus niet altijd overeen met de verkeersstatistieken op basis van de politionele statistiek. Daarin zijn alle doden inbegrepen en is een tijdgrens van 30 dagen na datum ongeval mee verwerkt.
In 1999 waren er in het Vlaamse Gewest volgens de sterftestatistiek 769 verkeersdoden ( 563M, 206V). In de politionele statistiek welke de basis vormen voor de statistieken van het Nationaal Instituut voor de Statistiek (NIS) en het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV), bedraagt het aantal 806, toch 37 of bijna 5% meer.

De discussie omtrent de aard en de kwaliteit van de basisdata voor de verkeersdoden-data kent de jongste tijd een nieuwe impuls. Het BIVV is gestart met een werkgroep waarin de politiediensten, de wegbeheerders en het NIS vertegenwoordigd zijn. Ook binnen het DWTC is er een onderzoeksproject opgezet om de ongevallencijfers te koppelen aan ziekenhuisgegevens. Johan De Mol van het Centrum voor Duurzame Ontwikkeling (UG) stelt dat een proef in 1997 waarbij parketgegevens en politiestatistieken aan elkaar gekoppeld werden, aangetoond is dat het aantal verkeersdoden 8% hoger lag dan aangenomen in de politiestatistieken (2).

(2) Uit Kim Herbots, "Geen 30% ongevallen duikt in de statistieken op", De Morgen,
En hier

http://aps.vlaanderen.be/statistiek/...mobiliteit.htm

staat in de tabel 'Verkeersdoden in Europa per 100.000 inwoners' onderaan de opmerking: Cijfers 2002-2005 België en gewesten zijn gehercalibreerd. Die resultaten moeten dus omzichtig geïnterpreteerd worden.

Hercalibereren staat niet in de Van Dale en calibreren ook niet. Een Frans-Nederlands woordenboek uitkomst: calibrer = een zeker caliber geven, het kaliber bepalen van, sorteren.

Helaas, hoe die cijfers 'gehercalibreerd' werden, geen flauw idee van. In elk geval: erg betrouwbaar zijn de cijfers dus niet, een daling van het aantal verkeersdoden gedurende de laatste 5 jaar of de grootte van een dergelijke daling zijn niet bewezen, laat staan het in welke mate de veronderstelde daling het gevolg is van snelheidsbeperkingen, flitscamera's e.d.

Zie ook:

De Standaard, 25.07.2006

Citaat:
Niet opvallend minder doden en gewonden door flitscamera's

BRUSSEL - De flitscamera's langs Vlaamse wegen doen het aantal ongevallen met doden of gewonden ''maar'' met 7 tot 9 procent dalen. Die daling is opvallend minder sterk dan in het buitenland. Dat is een van de conclusies uit de studie ,,Effectiviteit van onbemande camera's'' van Erik Nuyts van het Steunpunt Verkeersveiligheid.
In de studie werden de gegevens van vijf politiezones verzameld en werd het effect van de onbemande camera's op de verkeersveiligheid onderzocht. Blijkt dat de camera's het aantal ongevallen wel met 20 pct doen dalen, maar dat er op het vlak van het aantal letselongevallen slechts sprake is van ''een niet-significante reductie van 7 �* 9 pct''. Dat is een pak lager dan buitenlandse voorbeelden, waar reducties tot 28 pct werden opgetekend.

Camera's kort achter elkaar zijn effectiever

Uit het onderzoek blijkt ook nog dat de camerakastjes niet altijd echt camera's moeten bevatten om effect te hebben en dat camera's effectiever worden wanneer ze dicht bij elkaar worden geplaatst.

,,Eerder dus dan één camera te plaatsen moet steeds overwogen worden om camera's te plaatsen op verschillende kruispunten of wegdelen achter elkaar'', schrijft Nuyts.
__________________
One World, One Dream, One Everything
Stratcat is offline   Met citaat antwoorden