Los bericht bekijken
Oud 11 juni 2007, 08:36   #1
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard Het einde van België na verkiezingen 2007?

Ik deel de mening van Dewinter (toch eens) als hij zegt dat dit wel eens het einde van België kan betekenen. Alle Belgischgezinde formaties zijn afgestraft in Vlaanderen, al zij die hervormingen willen hebben gewonnen. De hervormers die terug bevoegdheden federaal wilden brengen zijn afgestraft...

Nu, Belgique is taai, dus zeker is het niet. Maar misschien is het juist die taaiheid die het einde kan betekenen, want het uitkleden van de Belgische staat kan niet verder blijven duren. Op een zeker punt komen we aan een kritisch punt, een point of no return... CD&V wil een staatshervorming, CDH heeft al laten weten niet te willen en ook MR vindt de afstraffing van de PS al een staatshervorming op zich (lees: 't is nu al genoeg).

Wie zich Tsjechoslowakije nog herinnert, weet dat het ook zo begon. De Slowaken kozen voor een confederatie, de Tsjechen wilden een federatie. Daarbij kwam nog een totaal verschillende uitslag in beide delen (net als nu: VL: CD&V/N-VA WA: Paars). Die patstelling leidde tot de onafhankelijke staten Tsjechië en Slowakije.

Het lijkt erop dat het Tsjechoslowaakse scheidingsmodel zich aan het voltrekken is...