Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kim
Beste Adrian,
Hoe zie jij België verder evolueren? Hoe zou je willen dat het evolueert? Ben je voorstander van een unitaire/federale/confederale staat of zie je liever een republiek Vlaanderen?
Met vriendelijke groeten,
Kim
|
Ik ben voorstander van een democratisch stelsel. Dat is België niet en de grootste oorzaak daarvan is pariteit. Ik kan dat begrijpen, in de Belgische context, maar daarom keur ik het nog niet goed.
Daarom wil ik ook liever OFWEL een unitair België, OFWEL een unitair Vlaanderen en Wallonië. (Hoe we Brussel gaan oplossen => geen flauw idee.) Maar op dit moment is een unitair Vlaanderen véél logischer.
Ik haat het hele concept van (deze) 'federatie'. Het is ondemocratisch, onpraktisch en het zorgt toch maar voor wederzijdse haat.
Een confederatie zou ik nog zien zitten, als de bevolking daarvoor kiest.
Een federatie natuurlijk ook, maar ik betwijfel of de bevolking daarvoor kiest. Dat is dan ook het probleem van dit land. Het is een federaal land, maar ik vraag me af hoeveel draagvlak het zou hebben als mensen daar in een referendum over mogen stemmen.
Een 'republiek' heeft voor mij een negatieve klank. Vaak ligt daar ofwel téveel macht bij de president of juist te weinig. Heel de uitvoerende macht dient verkozen te worden, niet alleen de leider daarvan die dan naar eigen goeddunken een regering kan samenstellen.