|
Europees Commissaris
|
De Universele Verklaring van de Rechten van de Mens:
(bron: http://www.amnesty.nl/overamnesty_verdragen_uvrm.shtml)
In een andere topic raakte ik verwikkeld in een discussie met thePiano, aldus werd mijn interesse opgewekt voor dit verdrag en zodoende besloot ik om dit even onder de loep te nemen:
Citaat:
Artikel 1
Alle mensen worden vrij en gelijk in waardigheid en rechten geboren. Zij zijn begiftigd met verstand en geweten, en behoren zich jegens elkander in een geest van broederschap te gedragen
|
.
Wat is geweten en waarom dient men zich broederlijk te gedragen?
Citaat:
Artikel 2
Een ieder heeft aanspraak op alle rechten en vrijheden, in deze Verklaring opgesomd, zonder enig onderscheid van welke aard ook, zoals ras, kleur, geslacht, taal, godsdienst, politieke of andere overtuiging, nationale of maatschappelijke afkomst, eigendom, geboorte of andere status. Verder zal geen onderscheid worden gemaakt naar de politieke, juridische of internationale status van het land of gebied, waartoe iemand behoort, onverschillig of het een onafhankelijk, trust-, of niet-zelfbesturend gebied betreft, danwel of er een andere beperking van de soevereiniteit bestaat.
|
Tof, met de doelstelling kan ik mij akkoord verklaren. Nu nog eens even kijken of de inhoud even aanvaardbaar is.
Citaat:
Artikel 3
Een ieder heeft recht op leven, vrijheid en onschendbaarheid van zijn persoon.
|
(zolang hij geen wetten overtreedt, …)
Citaat:
Artikel 4
Niemand zal in slavernij of horigheid gehouden worden. Slavernij en slavenhandel in iedere vorm zijn verboden.
|
(verdorie daar gaat mijn SM op vrijdagavond)
Citaat:
Artikel 5
Niemand zal onderworpen worden aan folteringen, noch aan een wrede, onmenselijke of onterende behandeling of bestraffing.
|
Beetje subjectief en voor interpretatie vatbaar natuurlijk; wat is wreed, onmenselijk of onterend?
Citaat:
Artikel 11
Een ieder, die wegens een strafbaar feit wordt vervolgd, heeft er recht op voor onschuldig gehouden te worden, totdat zijn schuld krachtens de wet bewezen wordt in een openbare rechtszitting, waarbij hem alle waarborgen, nodig voor zijn verdediging, zijn toegekend. Niemand zal voor schuldig gehouden worden aan enig strafrechtelijk vergrijp op grond van enige handeling of enig verzuim, welke naar nationaal of internationaal recht geen strafrechtelijk vergrijp betekenden op het tijdstip, waarop de handeling of het verzuim begaan werd. Evenmin zal een zwaardere straf worden opgelegd dan die, welke ten tijde van het begaan van het strafbare feit van toepassing was.
|
(mee eens al kan dit een zeer gevaarlijke perverse gevolgen teweeg brengen)
Citaat:
Artikel 17
Een ieder heeft recht op eigendom, hetzij alleen, hetzij tezamen met anderen. Niemand mag willekeurig van zijn eigendom worden beroofd.
|
(maakt dit Stalinisten en soortgelijke niet strafbaar?)
Citaat:
Artikel 19
Een ieder heeft recht op vrijheid van mening en meningsuiting. Dit recht omvat de vrijheid om zonder inmenging een mening te koesteren en om door alle middelen en ongeacht grenzen inlichtingen en denkbeelden op te sporen, te ontvangen en door te geven.
|
Hier draaide het uiteindelijk allemaal om. Ik zie nergens staan dat een beperking van de vrije meningsuiting (censuur) in sommige omstandigheden toegestaan moet worden?
Citaat:
Artikel 20
Een ieder heeft recht op vrijheid van vreedzame vereniging en vergadering. Niemand mag worden gedwongen om tot een vereniging te behoren.
|
Dit impliceert dus eigenlijk onrechtstreeks ook dat men niemand kan dwingen om deel uit te maken van een der bestaande staten. M.a.w. iedereen heeft het recht om uit de staat(/staten) te stappen.
(ik vermeld dit maar eventjes omdat ik hier in mijn conclusie wens op terug te komen)
Conclusie met betrekking tot de UVRM: een mooi initatief, maar quasi alle rechten zijn zo vaag omschreven dat je er niets mee kan beginnen. Bovendien ben ik ook niet overtuigd van het zinvolle van al de verschillende artikels.
Wat mij betreft is er slechts 1recht dat ten allen tijd gekoesterd en gewaarborgd dient te worden en dat is het recht op vrijheid (in al zijn facetten) Geen een mag dwang uitoefenen op een ander, all the rest is just a matter of opinion.
Met dank aan: TomB, Supe®Staaf, Brabo, Sato, boer_bavo, @lpha, Knuppel, Raf, Antoon, Tantist, Distel, Pelgrim, Paulus, nou nou, Bobke, Griffin, Spetsnaz, oriana, C uit W, Seba, ingenious, Zeno!, zorroaster, alpina, dejohan, circe, Kotsmos, S., luc broes, Aangebrande, solidarnosc, maddox,Tzuvar Raemborr, Spelev, Mieke 79, DaBlacky, numarx,Vlaanderen Boven, bartje, Turkje, ossaert, Fribre, de Vexille, Groot Bakkes, Jos Verhulst, Bece, Babeth, Nynorsk, driewerf, wb, cuboidz, sancho, Dimitri, e.a.
|