De enige reden dat Belgïe nog bestaat, zijn de politieke partijen, die inderdaad, zoals hier reeds aangehaald, teveel macht hebben verzameld, en de politieke eerlijkheid tot een lachertje maken.
Het behoud van tienduizenden overheidsjobs is een overweging, maar vooral aan franstalige kant. Voor Vlaanderen: we vangen die wel tijdelijk op als Vlaamse ambtenaren.
Echter: we mogen zeker de ramp die zal volgen voor Wallonie , bij splitsing, niet onderschatten. Ik ben zelf voor onmiddelijke splitsing, maar ik vergeet toch niet dat we serieus moeten marchanderen om de hardware, en we die in handen kunnen krijgen door goed onderhandelen, en goede regels om een tijdlang de hulp aan dat landsdeel te blijven bestendigen.
In Wallonië werkt 40% voor de overheid. Als Belgie uit elkaar valt, vallen de meesten ervan mee. Want wie gaat die kunnen blijven betalen.
Wallonie heeft, ondanks onze hulp, nog steeds nood aan heropbouw. Dank zij zakkenvullende politiekers gaat ons zuurverdiende geld niet steeds waar het het nuttigste is.
Wallonie zou echter een andere sociale structuur kunnen opzetten, waardoor de arbeid er goedkoper in de markt ligt, want door de EU zitten we met een imens probleem: vroeger kon men nationaal een sector helpen, door werk eraan uit te besteden. Dat kan, door de EU regelgeving, niet meer. Als er grote werken moeten gebeuren, moeten die uitgeschreven worden, en er is veel kans dat het geld dan naar een buitenlandse firma gaat, en de Walen er zelf geen haar beter van worden.
Ik ben dus voorstander van een splitsing, waarbij wij de meeste hardware krijgen, en wij daar nog wat jaartjes voor betalen. Aan de andere kant betaalt Brussel door nederlandstalig te worden of weg te kwijnen in de armoede.