Los bericht bekijken
Oud 16 juni 2007, 20:24   #367
Percalion
Perm. Vertegenwoordiger VN

Percalion's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dr. Strangelove Bekijk bericht
Ik ben blij dat je even inspringt, fritz. Ik heb economie enkel als bijvak gehad, vrees is. Ik moet vaak afgaan op een gut-feeling.
En mijn gut-feeling zegt mij dat het geen verbetering is om mensen te laten werken tegen een netto-loon dat onder het huidige minimumloon ligt. De remedie lijkt mij in dit opzicht erger dan de kwaal.
Daar zeg je het, natuurlijk: netto-loon... Je weet dat ik niet veel meer zou heel laten van de huidige belastingdruk.

Maar hoedanook: het minimumloon leidt tot werkloosheid, en meer minimumloon leidt tot meer werkloosheid, meer valt daar niet over te zeggen. We kunnen beginnen discussiëren over de 'rationaliteit van de mens', maar anderen hebben hier al toegegeven dat ondernemers aan winstmaximalisatie doen, dus dan hebben ze er zeker geen moeite mee om toe te geven dat ondernemers de werknemers zullen ontslaan waar ze verlies op maken. De werknemers wier totale loonkost hoger is dan de productiviteit uiteraard.

Op zich kunnen belastingen overigens niet tot werkloosheid leiden. Het is de combinatie van uitkeringen, maar vooral minimumlonen, CAO's en de loonlasten die tot grote werkloosheid leiden.

Die werkloosheid situeert zich vooral bij de jongeren, de immigranten, de laaggeschoolden, de gehandicapten, zoals al gezegd. Ik vind het niet zo'n verwezenlijking dat die mensen werkloos zijn - en dus de facto uitgesloten uit de samenleving. Het is nog minder een verwezenlijking dat de oorzaak hiervan voorgesteld wordt als een godsgeschenk, en het voorstel om de oorzaak van die uitsluiting weg te nemen aangevallen als een poging om Daens-toestanden in te voeren.