Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Praetorian
En toen kwam Kant met de praktische rede en de Plicht om te streven naar het Goede als Hoogste Goed. Iemand die het eten niet zou afstaan aan een hongerige, verzaakt aan zijn Plicht. Zo zie ik het. En vermits Kant NIET afkeurig stond tegenover de revolutie, dan weet je het al wel.
|
Ik zie dat ook als een plicht; daarom dat ik een deel van mijn inkomen (en plus) afsta - en iedereen mag hier op de deur komen kloppen (als ze vriendelijk zijn). Maar ik zie geen verantwoording van een totalitair systeem daarin.
Zoals het Boek verhaalde, dat citeerde ik vandaag al eens:
[5] Daarop zei Hij tegen hen: ‘Stel dat je midden in de nacht naar een van je vrienden gaat om te vragen: “Vriend, leen me drie broden,
[6] want een vriend van me is na een lange reis bij mij aangekomen en ik heb niets om hem voor te zetten.”
[7] Zou die ander daarbinnen antwoorden: “Val me niet lastig. De deur is al op slot en mijn kinderen en ik liggen in bed. Ik kan niet opstaan om ze je te geven”?
[8] Welnee, hij staat op en geeft je wat je nodig hebt; is het niet omdat je zijn vriend bent, dan toch vanwege je vrijpostigheid.
[9] Ik zeg jullie: vraag en jullie zal gegeven worden, zoek en je zult vinden, klop en er zal voor je worden opengedaan.
[10] Want ieder die vraagt, krijgt; wie zoekt, vindt; en voor wie klopt, zal worden opengedaan.
[11] Welke vader onder jullie zal zijn kind, als het om een vis vraagt, in plaats daarvan een slang geven?
[12] Of een schorpioen, als het om een ei vraagt?
Lc 11:5-12