Citaat:
Als een werknemer per maand 1200 euro oplevert aan de firma, en het bruto-minimumloon wordt opgetrokken tot 1300 euro, dan zal die werknemer ontslagen worden en vervangen door 'n machine, of door het verhogen van de werkdruk op andere werknemers.
|
Dit bedoel ik dus.
Probeer maar eens te berekenen hoeveel een werknemer concreet toevoegt aan een bedrijf, als je rekening houdt met sociale factoren en niet puur economische. Waarbij zelfs puur economische nogal dubieus zijn.
Ten tweede als een werknemer per maand 1 200 euro oplevert en het minimumloon wordt verhoogt naar 1300 euro, dan heb je eigenlijk niets gezegd. Want je hebt niet gezegd hoeveel hij daarvoor verdiende.
Als hij daarvoor 1000 euro verdiende en hij brengt 1200 euro op, dan daalt je winst van 1200 euro naar 900 euro. Niet meer dan dat.
Citaat:
Maar dus, de centrale stelling is heel simpel: als we het minimumloon optrekken tot boven de productiviteit van een werknemer, dan zal die werknemer ontslagen worden.
|
Bereken de productiviteit van een werknemer is, concreet.
(Doet me denken aan meerwaarde en arbeidswaarde discussies.)
Je redenering klopt, maar dat draait niet rond 8 euro per uur dat 8.5 euro wordt. Dat draait rond 4 euro per uur dat 8 euro wordt. (Onder het motto van de volgens mij toch economische gedachte van dat bedrijven niet op zoek gaan naar de perfecte oplossing, maar van een 'goed genoeg'-oplossing.)
En 4 euro per uur, dan heb je werk. Ja en? Je bent nog steeds even arm. Boeiend.