Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door KAHRAMAN Yücel
Een aantal ultra-rechtse forumgangers hebben gereageerd op mijn vragen. Hun antwoorden waren vooral nieuwe vragen. Vergis u niet, het zijn geen vragen om verduidelijkeing maar vragen om de essentie te ontwijken. Mijnsinziens zijn die uitwijkingen gegeven omdat er waarschijnlijk geen eensluitend oplossing is.
Ik wil toch wel antwoorden op die vragen.
Een vraag ging over Turkije (land waar dat ik van afkomstig ben).
Antwoord: ik heb in die land geen pap te brokken en daarom interesseert het mij niet. Ik leef niet in die land en draag niet de zelfde levenswijze als de mensen die er leven. Ik heb geen invloed op die land en die land beïnvloedt alleen sommige van mijn zomervakanties. Alle vragen rond Turkije moeten dus in die zin beantwoord worden.
De Koerden: ik kan er alleen maar een mening over na houden en die is: alle bevolkingsgroepen van een land hebben recht op het beleven van hun cultuur en religie zoals zij die zelf willen invullen. Er moet wel sociale harmonie zijn. Dit wil zeggen dat bevolkingsgroepen elkaar niet mogen tegenwerken maar met elkaar in vrede en geluk moeten samenleven. Net zoals terrorisme is volksonderdrukking te verwerpen.
Een opsomming van de Turkse cultuur: omdat ik niet een preciese oppsomming kan geven van de cultuur in Turkije verwijs ik naar antropologische gegevens die je beter zelf kunt opzoeken als je er interesse voor hebt. Ik kan wel een opsomming van de gewoonten en waarden van de Vlamingen van Turkse herkomst geven daar ik zelf ook één van ben. Dat wil ik wel doen op een andere forum-thema.
De vraag is een beeld te schetsen van een Vlaming met bruine huidskleur of duidelijk andere herkomst zoals naam (bv. Pools).
Ik hoor van vele allochtonen de zelfde uitspraken: "Wat we ook doen we zijn ooit goed genoeg voor ze, wat moeten we dan doen?"
Beste vrienden heeft iemand een concreet antwoord voor deze mensen.
Wat moet een mens met vreemde herkomst doen om geassimileerd verklaard te worden?
|
U lijkt mij perfect geïntegreerd, u zou dus zeker zelf moeten kunnen antwoorden op de vraag wat ze moeten doen voor een geslaagde integratie.
Alle mensen van vreemde origine waarmee ik in aanraking kom zijn daar perfect in geslaagd.
Zo moeilijk kan het dus niet zijn.
Anderzijds is een antwoord op uw vraag ook weer niet zo eenvoudig.
De geplogenheden op het platte land zijn nu eenmaal anders dan in de stad.
Soms denk ik dat de waarden en normen van de meeste allochtonen in zekere zin vrij goed overeen komen met die van de meer conservatieve autochtonen.
Het verschil tussen het blok en de AEL is wellicht minder groot dan sommigen wel denken.
Zou het niet eenvoudiger zijn om te kijken wat men best niet zou doen om een geslaagde integratie te bekomen?
1.De taal spreken lijkt mij een eerste vereiste.
In gezelschap van mensen die de taal niet beheersen is het vrij vervelend wanneer een deel van het gezelschap op hun eigen taal overschakelen.
2.Een sluier dragen lijk mij ook geen goede manier.
Wellicht geeft het voor velen het signaal, ik ben anders en wens mij ook anders te gedragen.
Bovendien eist men daarmee privileges die de autochtone gemeenschap niet heeft.
3.Rituele slachtingen.
Slachtingen buiten de slachthuizen zijn hier reeds enige tijd verboden voor de autochtonen.
Waarom daar een uitzondering eisen voor de allochtone gemeenschap?
4. Concentratie wijken zijn misschien wel de grootste oorzaak.
Wellicht voelt men daar minder de noodzaak om zich te integreren.
Dat heeft dan natuurlijk ook zijn weerslag eens men een beroepsloopbaan wilt opbouwen.
5. Importbruiden zijn al evenmin bevorderlijk voor de integratie.
Hierdoor komen steeds meer taalonkundigen in de samenleving terecht met alle gevolgen vandien. Hoe kunnen die nieuwkomers hun kinderen helpen met hun schoolresultaten.
6. Voedingsgewoonten zijn wellicht minder belangrijk. Toch moet daarmee rekening gehouden worden als er moslims in het gezelschap zijn.