Los bericht bekijken
Oud 18 juni 2007, 13:40   #106
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Jep, jep, ik ben een Belgicist. Cool.
Was dat zo moeilijk?

Citaat:
Een massale tegenbeweging van hoeveel man?
(Waren dat btw geen orangisten dan, eerder dan vlaams-natioanlisten?)
Ja, dat waren orangisten. De Vlaamse beweging is voort gekomen uit dat orangisme. En dat ging van eenvoudige petities (o.a. in Gent en Antwerpen) tot heelder orangistische gemeentebesturen die werden verkozen en waardoor het Voorlopig Bewind verplicht was om een staatsgreep te plegen. Over het algemeen verliep dat protest vreedzaam, heel anders dan de repressie erop. Al moet ik toegeven dat er af en toe een militair voorval op poten werd gesteld door o.a. generaal Jacob Van der Smisse.

Citaat:
Wat niet betekent dat het toen de ideale methode was om een gelegitimeerd land te verkrijgen, natuurlijk. Maar het is wel begrijpbaar in de toenmalige context.
En nu mag dat volgens u enkel met een referendum?
Dus op Montenegro na zijn bijna alle landen die de laatste 20 jaar onafhankelijk geworden zijn niet legitiem...

Citaat:
Ik heb het ook niet over Tsjechië en Slowakije, ik heb het over de onafhankelijkheid van België 175 jaar geleden. Sindsdien zijn de contexten wél wat veranderd.
Ik heb het wel over Tsjechië en Slowakije en zo makkelijk komt u daar niet onderuit. Daar was geen sprake van een referendum en daar verschilt de historische context dus niet, wat niet als excuus kan gelden dus...

Citaat:
Ik beargumenteer ook niet dat Tsjechië en Slowakije niet legitiem gesplitst zijn. België zou ook legitiem gesplitst kunnen worden op het vlak van de Belgische regering, eventueel zelfs Vlaamse regering, alleen gaan we dan wel wat meer moeite krijgen met de internationale instellingen denk ik. Ik ben geen expert volkerenrecht.
Dat is al een heel andere nuance dan "enkel een referendum".

Citaat:
Wat ik wel zeg is dat ik persoonlijk vind dat een splitsing van België te belangrijk is om dat aan het parlement over te laten.
Ik geef u graag gelijk, maar heden ten dage verhinderd België elk referendum, als strijdig met zijn grondwet met name artikel 33...

Citaat:
Helaas zijn referenda in België onbestaande. Waardoor we nooit die kans gaan krijgen en we wel 'moeten' hopen op een verlichting van het parlement.
Tja, we zijn het ergens wel eens hoor... Referenda geven meer legitimiteit, maar bij gebrek aan beter is het nog altijd het parlement dat de kern van de macht is.