Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey
Ik ook niet, maar ik heb het liever gestructureerd en onder iets of wat democratische controle. Maar mocht een libertarische partij ineens 60% van de stemmen halen, het zij dan zo.
|
O, maar private projecten bezitten ook controle: indien ze hun geldschieters er niet van kunnen overtuigen dat een bepaald project zinvol is, zullen die geldschieters uiteraard afhaken. Het nadeel kan wel zijn dat men zich concentreert op mediagenieke projecten; maar democratische organisatie biedt wat dat betreft al bij al ook weinig garanties.
Citaat:
Njah, waarom een bedrijf opstarten dat geen winst nastreeft, vraag ik em dan af.
|
Waarom wordt iemand leider in een jeugdbeweging?
Citaat:
Hoera! Liberaal onderwijssysteem!
Kun ej daar ook iets meer info over geven?
|
Ah, het Amerikaanse onderwijssysteem zit als volgt in elkaar: je hebt 'n uitgebreid netwerk van Public Schools die nagenoeg gratis zijn. En dat is het zo ongeveer... Het onderwijs is er een quasi-staatsmonopolie. Het is nogal moeilijk voor privé-ondernemingen om te concurreren met die moloch, ook al is de kwaliteit van privé-onderwijs hoger. Vergelijk het met het volgende: stel dat de staat aan iedereen verplicht én gratis een krakkemikkige wagen gaf, dan zouden privé-bedrijven zich enkel nog kunnen richten op limousines en dergelijke klassebakken, want ze worden uit het 'onderste' segment gebonjourd door de overheidsconcurrentie. Het gevolg is dat enkel de hele rijken met een goeie auto rondrijden en de meerderheid heeft geen geld of is absoluut niet bereid om zoveel geld te geven aan een limousine: ze hébben een auto en ach, ze zullen het er mee doen. Net hetzelfde bij onderwijs: vooraleer iemand naar privé-onderwijs gaat, moet hij het nut van beter onderwijs al hoger inschatten dan de totale kostprijs van het privé-onderwijs, én dat kunnen en willen betalen. Spreekt voor zich dat de meeste mensen dus bij het Public School-systeem blijven, ook al blijkt uit steeds meer internationale tests dat de V.S. nogal achterop hinkt qua onderwijskwaliteit. (Ook bij Deleeck staan daar cijfers over, dacht ik?).
Als je eens 40 minuten over hebt, een (niet zo neutrale maar wel leuke) documentaire van op de Amerikaanse TV :
http://www.youtube.com/watch?v=pfRUMmTs0ZA