Los bericht bekijken
Oud 20 juni 2007, 17:16   #533
Percalion
Perm. Vertegenwoordiger VN

Percalion's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Ik heb dan ook kritiek op het democratische gehalte. Je weet ondertussen al hoe radicaal-democratisch ik wil zijn, denk ik?
Joa, maar dan nog: geen enkel systeem kan garanderen dat degene met de hoogste behoefte ook effectief het meest geholpen wordt en zo.
Citaat:
Omdat hij daar zélf voordeel uithaalt, natuurlijk. Maar dit is een situatie met direct persoonlijk voordeel. Bij 'vrijwillig investeren in algemene middelen' heb ik iets van 'speltheorie ftw'.
Awel, maar het is net hetzelfde effect dat speelt. Oud-leiders die hun vroegere jeugdbeweging financieel een handje helpen, zelfs al kennen ze niemand van de huidige leidingsploeg écht. Er zijn jaarlijks nogal wat mensen die geld geven aan goede doelen, natuurlijk doen ze dat omdat ze er zelf beter van worden - maar dat wil dus zeggen dat er blijkbaar mensen zijn die een goed gevoel krijgen van anderen te helpen, nee?
Citaat:
Die cijfers bij Deleeck zijn eigenlijk eerder in het voordeel van de USA tov België als het neerkomt op mensen die hun school afmaken. Qua prestaties inzake leestesten en wiskunde en etc. doen we even goed.
(Ook hebben meer mensen daar een universitair diploma, maar dat kan ook liggen aan het feit dat universiteiten daar makkelijker zijn, denk ik.)
Dat bedoelde ik: de scolarisatiegraad is hoger, maar dan zouden we toch ook een hoger gemiddeld niveau mogen verwachten? Conclusie: het gemiddeld niveau van de scholen is er lager - ofwel zijn de niet-gediplomeerden in de States echt héél dom, dat kan ook.
Citaat:
Maar in België heeft de overheid toch ook een vrij groot monopolie? En mensen die het via middenjury willen doen krijgen niet eens het geld terug dat ze hebben uitgespaard door niet naar een school te gaan. Dat vind ik dan weer onfair.
Tell me 'bout it. Ja, maar bij ons heb je meerdere netten. Er zijn provinciescholen, gemeentescholen, gemeenschapsonderwijs, en er zijn een boel gesubsidieerde vrije scholen (nu ja, "vrij"), zoals het katholiek net. Dat betekent dat de overheidsscholen min of meer in competitie staan met andere overheidsscholen en met gesubsidieerde scholen. Het heeft ook te maken met het feit dat scholen in de V.S. gesubsidieerd worden ongeacht het aantal leerlingen (of de band is minder sterk dan bij ons). Alleszins, de competitie tussen het katholiek net en het gemeenschapsnet mag niet onderschat worden.