Los bericht bekijken
Oud 21 juni 2007, 02:19   #8
Metternich
Perm. Vertegenwoordiger VN

Metternich's schermafbeelding

Locatie: Dietsland-Europa Ideologie: Solidarisme en corporatisme
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pluche Bekijk bericht
Metternich, ik ben er zeker van dat voor vele mensen hier op het forum de term 'nationaal solidarist' onbegrijpelijk is. Kan je in het kort (of in het lang) eens bondig uitleggen wat nationaal-solidarisme is en waarom het De Derde Weg is.
De Derde Weg: de weg tussen het marxisme en het liberalisme.

Ergens op het forum zeg ik dat ik een nationaal-solidarist ben, waarop iemand (ik weet niet meer wie, maar ik denk liberalist_NL) antwoordt: "betekent dat dan dat je solidair bent met het nationale?". Eigenlijk vat dat nog redelijk goed de kern samen van het nationaal-solidarisme. Het nationaal-solidarisme is een integraal-nationalisme dat het volk wilt verenigen en een solidariteit wilt uitdragen en aanmoedigen met het nationale element; het volk.

Ik besef dat ik Vlaming ben, dat ik deel uitmaak van een maatschappij die gevormd en gekneed is door bepaalde historische evoluties en nog steeds wijzigingen ondergaat en altijd wijzigingen zal blijven ondergaan/ervaren. Het is aan mij als nationaal-solidarist om mij zo goed mogelijk in te zetten zodat het volk, het nationale element dus, hier zo goed mogelijk van wordt. Let wel, dit is geen oproep voor collectivisme waarbij het individu volledig naar de achtergrond verschuift of zelfs compleet verdwijnt. Een soort Borgiaanse maatschappij staat mij allesbehalve aan.

Het volk is immers een aaneenschakeling van individuen waarbij beide "kampen" elkaar aanvullen. Het volk kan immers niet bestaan als individuen zich er niet mee zouden identificiëren en het individu zal zichzelf immers pas ten volste kunnen ontplooien in groepen waarbij het volk de grootste gemene deler is van alle individuen en groeperingen. Van rechtsliberalen tot radikaal-linksen, allen behoren ze tot een volk, al zullen ze het ontkennen en weerleggen met een eis tot exacte definiëring van het begrip volk. Zij strijden immers voor enkel één klasse, het kapitaal (de liberalen) of de arbeiders (de marxisten).

De nationaal-solidarist strijdt echter voor het ganse volk. Dat gaat van de arme die op straat ligt te bedelen tot de rijke bedrijfsleider. Het is echter vanzelfsprekende dat die arme bedelaar meer hulp zal nodig hebben dan de rijke bedrijfsleider. Zij horen echter allebei tot hetzelfde volk en delen een gemeenschappelijke nationale geschiedenis, cultuur, ontwikkeling, etc... De strijd die de nationaal-solidarist voert is er dan ook één voor het volk, ondanks het volk. LSP'ers zullen het misschien niet graag horen, maar de strijd voor het volk is ook een strijd voor hen. Althans, tenzij zij proberen de strijd te blokkeren, dan zullen zij de gevolgen ervan dragen (uiteraard geen oproep tot geweld, maar niemand gaat zijn tegenstanders steunen als zij tegenwerken).

Nationaal-solidaristen beloven echter geen utopische samenleving waar iedereen op een dag gelijk is of waar iedereen opeens ongelimiteerde vrijheid heeft. Wij beseffen dat deze wereld niet perfect is en dat alles eindig is, zelfs deze wereld zelf. De wereld zal morgen niet veranderen in een utopische samenleving als de nationaal-solidaristen het voor het zeggen hebben in een onafhankelijk Vlaanderen, de armen zullen niet opeens allemaal rijk zijn en het weer zal niet opeens naar iedereen zijn zin zijn. Maar als ons volksnationalisme de belgische staat, en het bijhorende systeem breekt, zal de wereld wel net dat beetje meer rechtvaardig zijn. En alle beetjes helpen, nietwaar?

Laatst gewijzigd door Metternich : 21 juni 2007 om 02:21.
Metternich is offline   Met citaat antwoorden