Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jonas Elossov
Niet alles hoort erin te staan - zolang de korf maar representatief is en de belangrijkste trends volgt... Fastfood-prijzen veranderen niet fundamenteel anders als andere voedselprijzen...
|
En op dit moment is die jongen vrij representatief, natuurlijk.
Citaat:
Er is een groot verschil tussen een gewettigde index-aanpassing - wegens geijzigde consumptiepatronen - en gepruts om de lonen te laten zakken tov de inflatie!
|
Maar jij zal een negatieve aanpassing nooit als 'gewettigd' beschouwen. Want volgens jij is iedereen (elke beleidsmaker) neoliberaal en antisociaal.
Jij hebt nog steeds geen enkel bewijs gegeven dat die verandering er puur op gericht zijn om de index zo laag mogelijk te houden.
Citaat:
Ik heb nergens gezegd dat die korf niet gewijzigd zou mogen worden. Integendeel; tabak en brandstof moet er opnieuw in!
|
Over dat 2de kunnen we nog praten.
Citaat:
BTW; de prijsstijgingen van electrabel zullen dus weeral niet verrekend worden in de lonen.
|
De niet-prijsstijgen van de andere maatschappijen ook.
Citaat:
D�*t doet er helemaal niet toe - Die index hoort helemaal geen rekening te houden met wat goed of slecht is...
|
Vind jij.
Citaat:
Ze hoort enkel rekening te houden met wat er geconsumeerd wordt en hoe de prijzen stijgen.
Al de rest is nonsense om het ongeoorloofd gepruts eraan op één of andere schijnmanier te verantwoorden.
|
Gepruts om minder gekochte goederen uit te halen, gepruts om goederen eruit te halen die ongezond zijn zijn beide gerechtvaardigd.
Citaat:
Daar ben ik mij van bewust - (behalve dat luxemburg dat ook heeft). Maar vooralsnog zal dat niet lukken omdat de vakbonden zo'n afschaffing nooit ofte nimmer zouden tolereren - en die vakbonden hebben in België vooralsnog een redelijke krachtsverhouding uitgebouwd...
|
'vooralsnog', ben je het einde van de welvaartstaat al aan't voorspellen?
Dan moet ik je teleurstellen. De welvaartstaat is zo'n 'monster' dat de kleur van het beleid zelf nauwelijks ene fuck uitmaakt.
Wie veranderingen verwacht, is naïef. Tenzij wat geneut in de marge, zoals werkloosheidsuitkeringen beperkt in tijd. (Ja, dat is geneut in de marge. Als je de omvang van de sociale zekerheid kent. Fundamenteel zal er niets veranderen. En dat kan ook niet.)
Citaat:
Maar men probeert het wel te omzeilen door de laatste tijd "all-in" akkoorden vast te leggen bij de de CAO's waardoor de invloed van de index wegvalt.
|
Het is dan ook aan 'de werknemers' om te zien wat ze met die CAO's doen.