van stemrecht tot stemplicht
- wie beleefd momenteel nog plezier aan de stemplicht?
enkel mensen die overtuigd met politiek bezig zijn
- weg stemrecht, behoud stemplicht.
laat mensen die hun stem willen uitbrengen dat dan ook doen maar laat degene die dit niet willen dan ook ongestraft weg van de stemhokjes
- en onze voorouders dan?
ik weet dat onze voorouders hard hebben gevochten om stemrecht en vooral om anoniem stemrecht, ik vraag mij wel af of zij de plicht daar ook mee bedoelden.
onze dierbare voorouders werden vroeger als het ware bedreigd om te stemmen voor iemand waarmee de rijken beter uitkwamen en toen was de anonieme stemming de beste oplossing. op heden ligt dat net iets anders. we zijn veel meer vrijgevochten dan over pakweg vijftig jaar en zouden ons op heden niet meer laten manipuleren om op iemand te stemmen omdat ons dat word opgedragen
besluit en eigen mening:
schaf de stemplicht af en behoud het anoniem stemrecht en de uitslagen van de verkiezingen zou er helemaal anders uitzien. de mensen die dan naar de stembus gaan zijn mensen die het politieke landschap volgen en volgens eigen overtuigingen eventueel veranderingen trachten aan te brengen.
nu zitten we met het probleem dat, bij wijze van schatting en voorbeeld, een 60% aantal naar de stembus gaat zonder overtuiging. een antal procent hiervan stemt ongeldig, maar het grootste aantal stemt op jan met de pet omdat die zijn gezicht in de meeste weiden stond, of omdat die afgelopen weekend nog snel een handje geschud heeft op de markt enz.
trek al die stemmen af van de huidige uitsl&ag en we hebben direct een ander politiek landschap.
dit kan zowel in het voordeel of nadeel zijn van de huidige grootste partijen maar dat risico valt te nemen.
personen die iets willen veranderen gaan toch automatisch stemmen.
benieuwd naar jullie idee hieromtrent,
gr
delcom
Laatst gewijzigd door delcom : 24 juni 2007 om 18:13.
|