Nog dit.
Op de site van
LDD lees ik onder de rubriek 'standpunten' het volgende:
Citaat:
Directe democratie
Lijst Dedecker wil de onmiddellijke invoering van democratie naar Zwitsers model. Als we het over directe democratie hebben dan gaat het niet over 'volksraadpleging' (de bevolking is de uiteindelijke machthebber, en die moet dus niet 'geraadpleegd' worden), noch over 'plebisciet' (een plebisciet is eerder een instrument in dictatoriale regimes waarmee machthebbers extra legitimiteit zoekenvoor hun beslissingen). Directe democratie gaat over het Bindend Referendum Op Volksinitiatief (BROV) hetgeen inhoudt: het 'Volksinitiatief' (de bevolking dient zelf een wetsvoorstel in) en het 'Referendum' (dat ook 'op volksinitiatief' is maar dat een door het parlement gestemde wet tegenhoudt). Aan grondwetsherzieningen en aan de overdracht van bevoegdheden aan de EU moet een breed democratisch debat voorafgaan en beslist worden bij referendum. Geen enkel onderwerp is taboe. Ook communautaire aangelegenheden moeten bij referendum beslist kunnen worden, waarvoor dan wel - gezien de Brusselse situatie - bijzondere regels zullen gelden om de burgers van de gemeenschap te kunnen raadplegen, zonder naar hun taalaanhorigheid te peilen. Ook het wetinitiatief moet ingevoerd worden. Het gaat om een tekst met de waarde van een wetsvoorstel of wetsontwerp, dat aan het bevoegde parlement wordt voorgelegd zo het is ondertekend door 10.000 mensen. Het wordt op dezelfde wijze behandeld als de voorstellen en ontwerpen.
|
Ik hoop maar dat dit het echte standpunt van de Lijst De Decker over democratie is, want als het standpunt van Maarte partijlijn zou zijn of worden, zal LDD volgende keer niet meer op mijn stem moeten rekenen.