Los bericht bekijken
Oud 28 juni 2007, 16:20   #12
Subliminal
Vreemdeling

Standaard

Er zijn nog te weinig studies geweest (wat jammer is) over het nu van een gevangenisstraf. 7 jaar zou het breekpunt zijn, waarna het heropvoedende aspect en de hoop op een normaal leven buiten de celmuren verdwijnt.

Nu, ik besef wel dat je moordenaars etc. niet minder als 7 jaar kan geven (diverse redenen), maar vraag is dan wat je er wél meedoet. Ze zijn dan gewoon maatschappelijk onnuttig geworden na hun celstraf, maar anderzijds, je leven lang in een cel, heeft dat nut? Velen zullen effectief geen misdaad meer begaan, maar zullen ook geen bijdrage meer leveren aan de samenleving.

Doch, de doodstraf is principieel en juridisch onaanvaardbaar. Eenmaal je als overheid dezelfde dingen gaat doen als degene die je opsluit ga je te ver. Dat is geloof ik zelfs een juridisch grondprincipe (vraag me niet wat en hoe).
Ook ethisch ben ik er niet voor. Om dan nog te zwijgen over de onschuldigen die eventueel dat lot zouden beschoren worden, en de vraag wat erger is: doodstraf of effectief levenslang.

Kortom, wat meer studies zijn welkom eer je er iets degelijks kan over zeggen.

Laatst gewijzigd door Subliminal : 28 juni 2007 om 16:20.
Subliminal is offline   Met citaat antwoorden