[quote]
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre
Anti-Zionisme is voor 95% niets anders dan verholen antisemitisme. U weet het en het is aantoonbaar.
1. Zionisme is niets anders dan het streven van het joodse volk naar een eigen staat. Aangezien die staat reeds bestaat is Anti-Zionisme op zijn minst 60 jaar te laat. Anti-Zionisme kan nu dus slechts betekenen: Het bestaanrecht van Israel ontkennen.
|
Hier geef ik je een stuk gelijk in. Persoonlijk vind ik de manier waarop Israël gesticht is, betwistbaar. Feit is echter dat Israël bestaat. Het met geweld gaan bestijden is ook not done.
Dat is zoals je kan stellen: de ene fout maakt de andere niet goed.
Citaat:
2. Zelfbeschikkingsrecht der volkeren (en daarmee het streven naar een eigen staat) is een erkend recht door de internationale gemeenschap. Een flamingant, zelfs een groene, die dus ook streeft naar zelfbeschikking, zou juist het zelfbeschikkingsrecht van het joodse volk moeten steunen.
|
Hier ben ik het 100% mee eens. Ik steun wel het zelfbeschikkingsrecht van de Joden, maar evengoed dat van de Palestijnen. Daarnaast heb ik op beide wel mijn kritiek, vanuit mijn standpunt.
Citaat:
3. Waarom zou iemand het zelfbeschikkingsrecht van nu juist de joden moeten ontkennen? De enigen die naar mijn mening ''anti-zionist'' kunnen zijn, zijn de joden zelf. Anderen hebben daar geen reden toe en zeker geen (moreel) recht. Het zelfbeschikkingsrecht van alle andere volken erkennen, behalve die van de joden, kan niets anders dan racisme zijn.
|
Hier ben ik het 100% mee eens. Ik haalde reeds aan dat de bron waaruit de term zionisme afkomstg is, eigenlijk niets waard is.
Citaat:
4. Kritiek op de staat Israel, en het beleid van die staat, is echt iets anders dan Anti-Zionisme.
|
Helaas wordt het er door velen mee gelijkgesteld.
Citaat:
5. Waar kritiek op de staat Israel perfect mogelijk is, net zoals op andere staten, is het zuivere anti-zionisme achterhaald, en zoals gezegd 60 jaar te laat. Ik kan me niet voorstellen dat iemand zich nu nog druk zou maken over de amerikaanse onafhankelijkheid of een zelfstandig Noorwegen, tenzij andere motieven een rol spelen.
|
Inderdaad: anti-zionisme is een groot stuk achter de bal trappen. Daar ben ik het 100% mee eens. (kijk mijn commentaar op punt 1)
Citaat:
6. Er wordt (o.a. op dit forum) onder het mom van anti-zionisme de meest verderfelijke antsemitische bagger uitgekraamd.
|
Dat kan verholpen worden, als men duidelijke, wetenschappelijke bewijsvoeringen levert.
Citaat:
7. Onder alle mensen die zichzelf anti-zionist noemen (en niet jood zijn) zal maar een heel klein percentage zijn die zich heeft verdiept in het zionisme en op inhoudelijke gronden en uit eerlijke motieven die streven afwijst. De rest is onvervalst antisemiet.
|
Ik sta zeker niet achter het zionisme, al krijg ik soms de indruk dat mijn mening hieromtrent niet is wat het commun gedachtengoed eromtrent is. Op de eerste plaats verwerp ik wat er in "De protocollen" staat en inderdaad de manier waarop de Palestijnen plaats hebben moeten ruimen voor de creatie van de staat Israël.
In mijn ogen is deze staat inderdaad nog steeds gemaakt als strategische buffer in het Oosten, terwijl bv de Palestijnen hierdoor verdeeld geraakt zijn en de paria's in het Midden-Oosten zijn gaan vormen.
De "vluchtelingenkampen" in Libanon en de verdeling Hamas/Fatah maken duidelijk wat men dat volk eigenlijk heeft aangedaan.
Citaat:
8. Daarom: Antizionisme is voor 95% antisemitisme.
|
Ik moet eerlijk bekennen dat ik inderdaad sta te kijken, wanneer er iets fout gaat in deze wereld. Dan moeten we volgens sommigen daar meteen een occult, zionistisch complot achter zoeken.
Ik sluit niet uit dat er "geheime" machtsorganen op deze wereld zijn, maar achter alles DE Joden gaan zoeken, vind ik eerder waanzin.
Alles in zijn juiste, wetenschappelijke context zetten en open staan voor eigen fouten, lijkt me een zinnigere manier van discussie voeren dan telkens 1 partij viseren, of dat nu Joden, moslims, nazi's of aliens zijn.