Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Linkse Vogel
Wie kies jij als volgende forummer van de week?
|
Dat zal Pluche u bij tijd en stond wel meedelen, nieuwsgierigaard!
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Linkse Vogel
Ok en dan nu een echte vraag: wat zeg jij tegen mensen die zeggen dat nationalisme helemaal onderaan de as progressief-conservatief staat (zo ongeveer 90% van de mensen dus) Hoe zie jij het nationalisme? Bevrijding van Vlaanderen? Hoe voer jij campagne als nationalist? Ik zit toch nog steeds met de gedachte dat nationalisme de volkeren een beetje scheidt van elkaar.
|
Vooreerst door te verwijzen naar de rest van de wereld. Overal ter wereld blijken bewegingen die strijden voor nationale emancipatie, links en progressief te zijn. Bijvoorbeeld de Koerdische nationalisten en hun strijd voor gelijke rechten voor vrouwen. Daar maakt ook de gelijke behandeling van man en vrouwen, deel uit van hun Koerdische cultuur, en is de macho-cultuur opgedrongen door de Turken, Arabieren en Iraniërs.
De PVDA'ers blijken over ter wereld de strijd voor nationale emancipatie te steunen. Maar hoe verder van hun bed, hoe liever. Tibetanen, Palestijnen,enz... allemaal geen probleem. Tot als ze bij Vlaanderen komen. Dan blijken ze ineens de grootste verdedigers te zijn van dit koninkrijkje.
Het is volgens mij evenzeer de schuld van "links" dat de Vlaamse beweging in rechts vaarwater komt. De Vlaamse eis voor meer autonomie is een legitieme eis. Elk volk heeft het recht zichzelf politiek te ontplooien. Maar "links" blijkt in Vlaanderen steevast de kaart van het Belgisch-imperialisme te kiezen. Nogal wiedes dat rechts dat vacuum dan invult en de Vlaamse kaart trekt. Vind jij het niet frustrerend dat het hier de rechtsen zijn die de kaart trekken van de nationale emancipatie, terwijl het de "linksen" zijn die verknocht zijn aan deze bourgeoisstaat en haar kapitalistisch establishment?
Ik vind het alleszins behoorlijk frustrerend, en weiger rechts de hegemonie te geven op de Vlaamse strijd. Of zoals Jef Turf (de vroegere ondervoorzitter van de KP) schreef:
"wij hebben als communisten een dubbele taak: wij moeten enerzijds de strijd van het flamingantisme voeren, en anderzijds de burgerlijke hegemonie binnen de Vlaamse beweging bekampen".