Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropdrager
Ik herinner mij ook nog een reportage van de RTBF een paar maanden geleden (die trouwens ook te zien was in het VRT-journaal). In die reportage was er sprake over het taalgebruik in Vlaanderen. De RTBF vond het een schande dat het horeca-personeel in De Haan de klanten eerst in het Nederlands aansprak.
De journalisten spraken ook met enkele Franstalige inwoners van De Haan. Ze zeiden dat ze wel verplicht waren om Nederlands te leren, aangezien de bestuurstaal in De Haan het Nederlands was en het personeel in het gemeentehuis enkel Nederlands sprak. Blijkbaar vonden de Franstaligen dat schandalig. (terwijl je in Wallonië ook Frans moet kunnen).
De toon van de reportage was duidelijk: Vlaanderen is een racistische regio.
De laatste zin van de reportage luidde: "La Flandre prend sa revanche aux francophones." Het enige wat de Vlamingen nochtans vragen is de correcte toepassing van de taalwetgeving.
|
Heb ik gezien.
Ik vond het best goed gemaakt.
Die man stond te wachten aan een rood licht en zei "il faut être très discret" en dan toonden ze beelden van de Vlaamse mens die met hem stonden te wachten, alsof ze hem in de gaten hielden
Citaat:
Ik herinner mij ook nog het fictieve RTBF-journaal over de Vlaamse onafhankelijkheid. In dat journaal kwamen ook enkele burgemeesters van Halle-Vilvoorde aan bod.
Willy De Waele, burgemeester van Lennik, werd er afgeschilderd als een racist omdat hij zei dat Franstaligen, die in Lennik komen wonen, zich moeten aanpassen.
|
Ook gezien

. Ik weet niet of hij het was die dan ook even zei :"we spreken hier over faciliteiten voor duizenden mensen rond Brussel, maar voor een paar dozijn Vlaamse kinderen in Komen-Waasten inrichten en ervoor betalen was teveel gevraagd", waarop de reporter echt verontwaardigd keek "We spreken hier nu wel over de Rand he".
Citaat:
Ik vergat ook nog een andere documentaire van de RTBF te vermelden: Mais que veulent les Flamands? (het vond plaats in Gent). Dat programma was nu echt eens het slechtste wat ik op tv heb gezien.
|
Zonder een VB-er uit te nodigen nagaan wat de Vlamingen willen.