evilbu
Citaat:
En dat kunnen ze opnieuw doen.
|
Ja, maar de situatie is nu anders dan in 1999, niet alleen is Rusland nu veel sterker en zullen ze niet zomaar toezien als Servië echt gebombardeerd wordt (het zou wel eens een heel koude winter kunnen worden in Europa) bovendien bevindt Servië zich nu als enclave middenin EU-gebied. Ik denk niet dat de EU ditmaal akkoord zal gaan met een herhaling van zo'n scenario.
Citaat:
Voor zover ik dat verhaal goed begrepen heb, waren de Russen aanwezig op een luchthaven bij Pristina, maar zijn zij het die zijn weggetrokken en de confrontatie vermeden hebben.
|
Nee, eerst zijn ze door Pristina getrokken, nadien, na een compromis met de NAVO, hebben ze zich teruggetrokken rond de luchthaven.
Citaat:
Waarom heeft Rusland zich daarmee gemoeid en niet met de eerdere conflicten met de andere Slavische volkeren?
|
Omdat er zich geen gelijkaardig conflict voordeed in Oost-Europa in de jaren '90, EN omdat de NAVO-actie in 1999 illegaal was.(zonder toestemming van de VN, net als de oorlog in Irak)
Citaat:
Geen reden tot paniek dan?
|
Toch wel want de NAVO zou wel eens eenzijdig kunnen terugtrekken en de Kosovaarse onafhankelijkheid erkennen, en dat geval is een nieuwe oorlog verre van uitgesloten.
Citaat:
Dat de Albanezen niet lief zijn voor de Serviërs kan ik me wel voorstellen, maar dat onverdraagzaamheid zullen enkelingen van alle partijen toch al getoond hebben in het verleden?
|
Het gaat zeker niet over geïsoleerde individuën maar over een systematische politiek, ik zou U aanraden om het rapport over Kosovo van Amnesty International of andere mensenrechtenorganisaties eens te lezen.