Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Uh-Huh
Lees wat Mohammed v.z.m.h. zelf over deze gebeurtenis heeft verteld:
"Terwijl ik sliep kwam hij naar me toe. Hij droeg een foedraal van een zeer kostbaar materiaal, waarin zich een geschrift bevond. Hij zei: "Lees." Ik antwoordde, "Ik kan niet lezen."
Hij drukte mij zo hard tegen zich aan dat ik dacht dat ik bijna doodging. Toen liet hij me los en zei: "Lees." Ik vroeg: "Wat moet ik dan lezen?" Ik zei dit uit angst dat hij misschien weer hetzelfde zou doen als hij net had gedaan. Hij zei:
"Lees, in de naam van uw Heer, die heeft geschapen. Hij heeft de mens geschapen uit een bloedklonter. Lees, en uw Heer is de Meest Waardige, Die onderwees met de pen. Hij onderwees de mens wat deze niet wist."
Toen reciteerde ik het. Hij stopte, verliet me en verdween. Ik werd wakker en kwam tot de gewaarwording dat dit in werkelijkheid in mijn hart stond geschreven."
|
Met andere woorden: hij lag te maffen onder een palmboom en droomde van een minderjarig meisje dat hem stevig vast pakte en hem zei: de goddelijk regels staat in uw gedachten geschreven. Daarop zei hij tot de mensen: ik heb de waarheid in pacht want de Engelen hebben het mij gezegd. De naïve woestijmensjes gellofden hem en hij kon beginnen met vanalles uit zijn botten te slaan.