Van Rompui is niet van de minste, kwa ervaring op het hoogste politieke nivo.
Hij is wel een tsjeef, maar dat betekent tegelijk dat hij gezien heeft wat zijn voorgangers er van bakten.
Wat hij hier voorspelt, is niet van het minste.
We verkopen natuurlijk het vel van de beer niet, vooraleer hij geschoten is. (maar evenmin schieten we op die beer met een kanon, want dan is zijn vel zodanig in flarden, dat we dat vel ook niet meer kunnen verkopen).
Persoonlijk denk ik dat hij bedoelt dat ook justitie een Vlaamse en een Waalse bevoegdheid gaat worden.
Of zou de Schoeppe iets kunnen forceren met den NMBS (ik ga straks eens de site van de tsjeven checken, daar staat daar iets van op meen ik).
Wie kan nog een voorspellinkse wagen?
vrijdag 06 juli 2007 | Bron: belga
Eric Van Rompuy verwacht verrassende staatshervorming
ZAVENTEM - Vlaams parlementslid Eric Van Rompuy (CD&V) stelt op zijn website net als bij vorige staatshervormingen een verrassende uitkomst te verwachten.
'Dehaene verrastte in het verleden telkens de hevigste regionalisten met een ruimer pakket dan verhoopt. En de flaminganten konden hem in 1988 en in 1993 nooit betrappen op een onaanvaardbare Vlaamse toegeving in Brussel of de rand', aldus Van Rompuy.
Zo leidde in 1988 de Happart-crisis tot een onverwachte en mega-overheveling van bevoegdheden naar de deelstaten en in 1993 was de essentie van de hervorming niet de wapencrisis, maar de rechtstreekse verkiezing van de regionale parlementen en hervorming van de Senaat.
'Elke hervorming heeft zijn eigen dynamiek. De moeilijkheid van vandaag is de start. Hoe het geheel in beweging zetten? Eens vertrokken komen er steeds nieuwe pistes naar boven die niemand verwacht had', aldus Van Rompuy. svh