Los bericht bekijken
Oud 29 december 2003, 14:18   #1
cuboidz
Lokaal Raadslid
 
cuboidz's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 december 2003
Berichten: 354
Standaard

In een interview met P-Magazine vertelt Willy Miermans - hoofd van het Instituut voor Verkeerskunde aan de Limburgse universiteit - hoe we de verkeersproblematiek moeten aanpakken.

Samenvatting van de 10 hoofdpunten:

1. Sluit niemand uit

Treinen of vliegtuigen moeten zich strikt houden aan de regels van het netwerk dat ze gebruiken, maar als je een auto hebt, mag je op eender welk moment over eender welke weg rijden. Dit systeem werkt goed zolang het aantal auto's binnen de perken blijft, maar als er meer mensen met een auto rijden dan oorspronkelijk voorzien, zullen de wegen binnen de kortste tijd overvol zitten. Individueel voordeel op korte termijn schaadt het collectieve belang op lange termijn.

2. Ga dichter bij elkaar wonen

De woonlocatie is een belangrijke bron van verkeersproductie. Als je in de stad woont, ga je meer te voet. Op de buiten heb je een auto nodig en kost je de gemeenschap veel meer. Verreken die kost, laat de mensen voelen dat ze slecht wonen, en beloon ze als ze centraal wonen. Het ACW vond dat een asociale visie, omdat alleen de rijken die kosten zouden kunnen betalen. Alsof de rijken niet altijd meer privileges zouden hebben.

3. Concentreer belangrijke functies

We moeten de basisfuncties van een gemeente - scholen, ziekenhuizen - concentreren binnen een straal van twee kilometer. Nu is er veel te weinig overleg in Vlaanderen. De minister van Mobiliteit wil dat we onze verplaatsingen beperken, terwijl zijn collega van Welzijn ziekenhuizen laat bouwen buiten de stad. Zelfde probleem in het onderwijs: de scholen fusioneren en trekken weg uit de stad.

4. Kleinere en duurdere parkings

Mensen die tegen gratis bussen zijn, roepen altijd dat ze zelf nooit met de bus rijden en dat ze daar als belastingsbetaler dus ook niet voor hoeven te betalen. Wel, busgebruikers maken nooit gebruik van parkeerplaatsen, maar ze betalen wel belastingen, waarmee die parkeerplaatsen werden aangelegd. De overheid legt niet alleen parkeerplaatsen aan, ze huurt ook vele duizenden parkeerplaatsen en subsidieert de parkeerruimte voor bedrijven.

Het parkeerbeleid is nochtans het enige beleidsinstrument waar je het verkeer mee kan sturen, zo blijkt uit verscheidene studies. Minder en duurder, dat is het uitgangspunt. Zo ontmoedig je overbodig autogebruik.

5. Meer trams, treinen en bussen

Zwitserland is inzake mobiliteit absoluut een modelstaat: de duurzaamheid van ecologie, ruimtelijke ordening en economie staat centraal. In Bern zit nu 70% van de ochtendspits op de tram. Corridors en spoorwegen zijn perfect op elkaar afgestemd, het systeem is geheel zelfbedruipend, er wordt ruimte bespaard en extra milieuwinst geboekt. En de veiligheid, natuurlijk. Bern, ongeveer zo groot als Antwerpen, telt jaarlijks twee verkeersdoden, waarvan één zelfmoord.

6. Maak van straten geen wegen

Er zullen altijd auto's rijden, maar we kunnen de capaciteit van onze wegen veel beter benutten. Door een goed snelheids- en parkeermanagement, maar ook door het juiste gebruik van de juiste infrastructuur dus. De A12 Brussel-Antwerpen is een snelweg, dus daar moet je geen baanwinkels langs zetten. Wij hebben van straten wegen gemaakt en van wegen straten, daar komt het op neer.

7. Hou het lokale verkeer van de snelwegen

De ring rond Antwerpen, het drukste stukje autoweg van Europa, moet geen verdeelweg zijn voor de lokale bewoners, maar een echte snelweg. Afritten afschaffen dus, en het lokale verkeer op de Singel zetten, zoals nu voorzien is in het Masterplan Antwerpen. Die uitzuivering van de wegen zal ons bloed, zweet en tranen kosten, maar we moeten absoluut die richting uit.

8. Maak autorijden duurder en de kosten variabel

Taksen, verzekeringen, benzine, onderhoud, parkeren: de mensen moeten vóélen dat ze hun auto gebruiken, niet op basis van baste jaarlijkse afrekeningen, maar maandelijks - variabele kosten dus. Hoe meer je rijdt, hoe meer je betaalt. Bij het openbaar vervoer moet precies het omgekeerde gebeuren: de verplaatsingen moeten een vaste kost worden. Geef iedereen een Buzzy-pas of een ander goedkoop abonnement. Gratis hoeft niet. Tegen een lichte vaste kost zullen de mensen zeker gebruik maken van het openbaar vervoer.

Als de auto-industrie gratis gebruik mag maken van de wegen, waarom zou de overheid dan niet investeren in de aanleg en het onderhoud van nieuwe spoorlijnen ? De zogenaamde infrastructuur-beheerders van de overheid zijn nu in feite wegenbouwers. Ze werken alleen in functie van de auto. Terwijl ze het hele verkeersnetwerk beheren, ook de fietspaden, de busroutes en de spoorwegen.

Er is een gigantische inhaaloperatie nodig, maar die is veruit te verkiezen boven de tijdelijke oplossing die we nu uit de mouw schudden om het fileprobleem aan te pakken. Extra rijvakken aanleggen is een idiote bezigheid. Laat die files maar staan. Je hoeft een probleem niet altijd op te lossen. Soms moet je het probleembesef verhogen, en zo ook het draagvlak voor andere maatregelen.

9. Verhoog de pakkans

Gewoon het huidige beleid handhaven, zou al volstaan. Als mankracht te duur is, moeten ze de handhaving maar automatiseren. Wie tegen boetes en controles is en roept dat de auto geen melkkoe mag worden, moet weten dat de auto de maatschappij globaal gezien nog veel geld kost. Veel chauffeurs denken dat ze de wereld rechthouden en de economie draaiende, maar dat is onzin.

Een kleine groep hardliners zal zich weren als een duivel in een wijwatervat, maar die mensen zullen in de toekomst langzaamaan maatschappelijk geïsoleerd raken. In afwachting moeten we het vernielen van publieke eigendommen, waaronder flitspalen, afsluitingen en dergelijke, zwaar bestraffen, om een voorbeeld te stellen en omdat het de enige taal is die hardliners begrijpen.

10. Geef elke auto een intelligente snelheidsaanpasser

Via GPS is dat technisch geen probleem en bijkomende infrastructuur heb je niet nodig. De ISA verhoogt de veiligheid én je kan het verkeer veel beter managen. Aanvankelijk werd er gevreesd dat de bestuurders zich zouden ergeren aan de elektronische geleiding, maar uit experimenten, zoals in Gent, is gebleken dat het eerder ontspannend werkt.

Ik vindt dat de man zijn visie goed argumenteert, hij heeft mijn mening op verschillende punten enigszins bijgestuurd.
cuboidz is offline   Met citaat antwoorden